torsdag 16 juli 2009

Bottennapp!

Körde mitt första pass i går efter flytten och givetvis gick det tokdåligt. 

Fick redan från början en dålig start eftersom bryggan för dagen var startplats för en vattenskidklubb men som tur är upptäckte jag det innan jag hade släpat ut sakerna från bilen så det vart att välja ett annat stället. Efter 40 minuter i bil för att hitta något nytt vatten är det dock bara att inse att stockholm suger när det gäller tillgänglighet till bra sträckor. Varenda hamnanläggning kör grind/galler så man omöjligt kan komma fram till de riktigt bra kajer som faktiskt finns lite här och där. Varv har ju även fördelen att man oftast kan köra bil ända fram. För att jämföra med Småland utanför västervik där man kommer ifrån kan jag lätt hitta 4-500 meter kaj/brygga att sitta på inom 30 minuter bilväg där samtliga är helt öppna utan grind/galler. 

Tyvärr var det plan B med vattnet till slut och jag hamnade vid vanliga sträckan i Ältasjön och för att jag var trött på att köra TP/Långspö där igen körde jag match/feeder 40 meter ut i hopp om att det skulle finnas lite brax på djupare vatten. Hamnade på gränsen till kastbart på matchspöt med 3,4 meter djup och 4,2 meter spö men med lite träning gick det okay att få ut tacklet. Körde först ett Top Mix waggler på 10g men eftersom vinden ökade lite fick jag gå upp till 12g rätt omgående. Feedern var en stor 20g burfeeder som fylldes upp ordentligt. 

Som mäsk körde jag 2 kg MVDE Feeder blandat med 1kg MVDE Secret, den senare var verkligen secret med tanke på att den inte hade någon doft alls men den band ihop det hela fint. Mäskade upp med 15 bollar med bellan och det var inget problem att dra iväg samtliga bollar 40 meter utan att jag skapade mer än ett 2 meter stort mäskområde. I mäsket hade jag två nävar död maggot, en näve casters, en liten burk majs och någon levande maggot. Det sista dock mycket begränsat av för att inte riskera att bollarna bröts upp i luften. 

Tyvärr dock var det tokdåligt fiske hela dagen och på matchspöt hände inte mycket mer än en mört lite då och då. Gick efter 1½ timme över på feeder med samma resultat. Slutade dagen med att dra i några nävar mäsk och maggot straxt utanför mitt keepnet och drog upp 4:an och dubblade säkert viken på de 15-20 mörtarna i miniformat jag fick där. Tokdåligt fiske helt enkelt eller så var mäsket tokfel för dagen. Fortfarande osäker på vilket men med tanke på det betet jag hade i så tycket jag att fisken borde haft gott om mat att äta och lockats in oavsett om mäsket var lite blekt i doften eller ej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar