söndag 5 juni 2011

Katastrofen i Ältasjön

Kände på mig att det var något dåligt som skulle hända idag och medans grabbarna i Constellation kämpade ordentligt i Serbien så var det mesta mot mig vid Ältasjön. Passet var helt enkelt katastrofalt dåligt ur många perspektiv. För att vidga vyerna lite styrde jag bilen mot Älta IP och parkerade på en tom parkering och fyllde upp kärran för de 2-300 meterna det var till peggen innanför badstranden. Hamnade ungefär rakt över hästskoviken som jag normalt placera boxen vid men av någon anledning hade jag fått ett infall att söka upp ett nytt ställe idag.

Waggler/Sliderfiske stod på programmet och jag hade egentligen inte med mig så mycket annat i spöväg så två TopMix Stradivari 14" åkte upp vilket även råkar vara 100% av min gigantiska line-up av matchspön för tillfället. Ur väskan råkade ett vara upptacklat för sliderfiske och utan att riktigt veta vilket djup det skulle vara på platsen så drog jag på ett Cralusso Zero Slider och började loda. Efter 5 minuter och fortfarande inte riktigt någon koll på vad djupet egentligen var började det gå upp för mig att det säkert var 1,4-1,5 meter djupt på min tänkta plats men det var slumpmässigt 0,2-0,5 meter fritt vatten innan ett elände av sjögräs började. Slet upp det andra spöt som råkade vara upptacklat för wagglerfiske med ett Cralusso Ufo på 10g eller så och fick något bättre resultat och även om det var svårt att tolka informationen man fick om var det var glipor i eländet. Började passet med fiske på botten då det fanns gott om lekbrax inne vid stranden och jag hoppades hitta några urlekta och hungriga stackare längre ut men snart var det uppenbart att tacklet slumpmässigt landade i sjögräset på vägen ner. Slutade med att jag fiskade på runt en meters djup där jag var rimligt säker på att ha ett sjögräsfritt tackel under mesta delen av passet och tyvärr var det mesta som fanns att uppbringa där en hög med småmört och någon slumpmässigt större sarv. Experimenterade en del med hur jag skulle kunna fiska på platsen men det slutade med att jag fick använda klipset får att hamna exakt på platsen då minsta försök att kasta långt och dra in tacklet över fiskeplatsen för att sänka linan resulterade i sjögräs och annat skit.

Dagens slutsats #1: Jag och Cralussos flöten modell Ufo och Rocket har riktigt svårt att komma överens, speciellt med Cralussos Anti Tangle wagglerfäste som jag har riktigt svårt att kasta rakt med. Slutade med att jag körde "normala" TopMix och Dino waggler under största delen av passet och båda gick spikrakt genom luften.
Dagens slutsats #2: Otroligt vad snabbt sjön växer igen!
Dagens slutsats #3: Mondial-F BioMix kan blandas otroligt bindande om man kör den svagt överfuktad men utan att vara direkt aktiv i vattnet så löser en boll ändå upp sig på <30 minuter utan bindande tillsats. En betestransportör av stora mått helt enkelt.






Hästskoviken mitt emot


Minimal uppsättning och snabb uppeggning på sandstrand

Blandande upp 2kg BioMix med 100g Geers Brassem

En av säkert 10-15 lekbraxar på 4-8hg som hade kul i strandkanten
Testboll BioMix som efter 30 minuter har bildat en fin "kon" på botten, ingen molnbildning, inget större släpp av partiklar i stilla vatten, neutral doft ur påsen och denna blandning är ändå otroligt bindande för att transportera beten

Spenderade 2 minuter på ett GDS-projekt och det var att få till en passbit så en Rive-box inte vinglar så fruktansvärt när man lastar upp den på en Preston-kärra. Ett styck 2"x3" av lämplig längd, placera på rörstumparna och slå till med en hammare för att märka upp hålen. Borra med 25 mm borr och sedan utnyttja nämnda hammare för att placera träbiten. Otroligt fult - Otroligt stabilt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar