söndag 26 juni 2011

Terapi vid Södertälje Kanal

Tillbringade dagen med ett fiskepass vid Södertälje Kanal. Terapeut for dagen som bistod med visdom och hjärnskrynkleri var vår alldeles egen Dr. Phil. Fokus för mig var primärt att testa mina två nya mörtmäsk och taktiken som jag satsade på var att köra en plats runt 20-25 meter ut och glidande bolo samt en plats nära stranden med 6m långspå. TP-fodralet fick stanna hemma och kvällen innan satte jag upp två 14" matchspön med 8+10g Colmic K9 Scorrevole boloflöten. Tyvärr har mina bolospön jag väntar på fortfarande inte dykt upp så matchspöna fick duga så länge.
Mäsken för dagen var Mondial-F Super Gros Gardons och Mondial-F Canal Gardon och till båda satsade jag på att köra Mondials grilled hemp. Satsade på att blanda upp 3 kilo Super Gros Gardons för långspöfiske och 2 kilo Canal Gardons för boloplatsen. Splittade en 700g påse Grilled Hemp lika mellan de olika mixerna med skillnaden att för bolomäsket så blandade jag i hampan direkt för att få ett lite lugnare mäsk medans jag i långspömäsket tillsatte hampan i sista sekund för att ha stigande partiklar på platsen.

Färgmässigt är Gross Gardons brun med tegelrött inslag och enligt mig med relativt neutral/svag doft. Mäsket är finmalt utan några direkt stora partiklar och kan utifrån situationen "pimpas upp" med hampa, linfrön mm för att bli matigare och släppa partiklar efter önskemål. Min mix för dagen innehöll grillad hampa som tillsattes sent för att få partiklar att stiga upp på platsen.


Canal Gardon ungefär lika neutral/svag i doften men är betydligt ljusare med sin ljusbruna färg än Gros Gardons. En annan stor skillnad är att mäsket innehåller betydligt mer större partiklar ur påsen och de dagar man önskar ett mäsk som innehåller mer släppande partiklar ur påsen är nog detta mäsket att ta med. För att vara en mörtblandning som ska klara lite strömmande vatten binder mäsket något mer än Gros Gardon men om man mixar mäsket något torrt går det att få en fruktansvärt aktiv blandning.
 

Jämförelsebild på färgen efter första fuktningen

Närbild på Super Gros Gardons

Färgjämförelse med rostade hampan som jämförelseobjekt

 

Underbar sträcka med parkering rakt bakom peggen, bra röjda platser och utmanande fiske med stora djup


Som vanligt gott om landmärken på andra sidan att sikta mot 


Dagens resultat på ~3,6kg mört efter 3,5 timme fiske där uppskattningsvis 75% av vikten kom på långspöplatsen när den vaknade till liv efter ungefär 2 timmar. Hade en hel del aktivitet på boloplatsen under de första två timmarna men tyvärr för långsam hastighet på teknik och fisk för att bidra med några större vikter. Boloplatsen låg på runt 25 meter ut och djupet uppskattar jag till ~8 meter och med en tidvis kraftig sidvind var det utmanande att kontrollera linbågen för att kunna göra effektiva krokningar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar