måndag 8 november 2010

På jakt efter ett längre långspö inför nästa säsong!

Har under säsongens tävlingar insett att det nog skulle vara bra att ha ett långspö längre än den TopMix Svelte 8m jag har idag. Dessutom skulle jag vilja kunna köra med elastic istället för spagettitopp. Tänkt användning är vid kajfiske på större djupt, djupare sträckor som södertäljesträckan och när det är bagging lite längre ut och finlir med TP inte är aktuellt. Som bonus för att slippa låsa mig vid en viss längd siktar jag även på att leta efter ett grovt TP för att göra jobbet så jag kan plocka ihop lämplig längd 6 meter och upp.

Kravlistan ser ungefär ut som:
- Konstruktion som ett normalt TP dvs ej teleskopiskt utan put-over holkar
- 9-9,5 meter långt utan miniförlängare och annat tjafs
- Starkt nog att använda som långspö och "normala" baggingsituationer (kanske inte lyfta in halvkilosbraxar...)
- <2500pix om möjligt
- Rimligt lätt dvs <400g på maxlängd
- Möjlighet att använda som TP om jag skulle önska av någon anledning
- Rimligt billiga toppkit

Har innan haft ett Milo Gerardix Silhouette Carp 1850 som jag sålde av 2007 i ett svagt ögonblick och även om jag inte direkt var nöjd med det ur alla perspektiv så saknar jag det ändå till viss del. Byggkvaliten på toppkit hade dock en del att önska så praktiskt vågade jag alldrig använda det på full linlängd då topparna kändes extremt klena. Som vanligt med vissa lågprisspön så marknadsfördes det som 9,5 meter men på spöt var det uppmärkt 9,0 och sista halvmetern nåddes med en miniförlängare. Den faktiska längden var inte fullt som utlovat ändå.

De alternativ jag hittils hittat är:
- Maver Competition Margin, 8m med förlängare till 9,5, dock listpris på ~£400.00, för dyr
- Preston CXR M95 9.50m, runt £200, dock oklar vikt,
- Daiwa Tournament Pro System Whip, £340, för dyr
- Colmic carpa Slim
- Något från Sensas CARP'X serien (CARP'X 86/87 alt CARP'X 80)

Förslag?

2 kommentarer:

  1. Hej Mats såg att du skulle Rullspöfodral har ett till salu Casini för 6st spön.Maila mig om du är intresserad/Roger Järling

    roger.johanna@koping.net

    SvaraRadera
  2. +1st Colmic 9m helt nytt ej användt och 1st carp Tp också colmic men det är 13m inga topparmen riktigt bra som lång spö paketpris kan ordnas/Roger Järling

    SvaraRadera