lördag 9 oktober 2010

Omstart & Stockholms DM3

Dags för en omstart med bloggen efter dagens DM3 i Södertälje.
Taktiken för dagen var att köra långspö för mört som stod i branten på runt 5-5,5 meters djup med 8 långspö och att mäska den platsen närmare stranden så att mäsket förhoppningsvis kunde stanna i slänten för 8:an. Hade även en 7:a uppe och en 6:a med hopp om att mörten skulle komma närmare banken när fisket kom igång. Som andra metoden för dagen körde jag slider och min plan var att köra närmare stranden än vad jag misstänkte många andra skulle göra så jag skulle slippa mäskbellan. Lodade upp ungefär 6-7 meter 15-17 meter från stranden och märkte att grannarna lodade för sliderfiske på över 35 meter ut. Hoppades att det skulle vara positivt att vara ensam här. Främsta anledningen till att jag höll mig närmare var att jag först trodde att det stod fisk där inne men främst att sliderfiske på >30 meter och uppåt kombinerat med mäskning med bella är något jag är helt otränad på.

På långspö blandade jag upp 3 kilo MVDE Gardon tillsammand med lite rostad krossad hampa från Geers. Körde döda maggots/casters i och även lite kokad hampa. Av det gick 5 apelsinstora bollar i vid grundmäskningen. För slider körde jag 3 kilo MVDE Super Feeed som var sötad med lite flytade MVDE Bremes och som mat döda maggots, casters och majs. Vid grundmäskning körde jag 6 bollar av det med handkraft ut till runt 15 meter med hygglig tät träffbild.

5 sekunder in i tävlingen gick jag min första löja och tänkte att denna dagen nog skulle sluta hyggligt men därefter hände inget alls förutom att jag kunde observera när Bodda som satt på peggen brevid drog upp runt en löja i minuten första kvarten. Ridå direkt och jag testade runt det mesta för att försöka hitta fisk. 8:an, 7:an, 6:an, vid botten, över botten osv. Fisken var helt enkelt inte där eller ville inte ta det jag erbjöd. Ibland väcktes hoppet då en något större mört tog en maskbit men direkt efter vart det dött och det var tillbaka att jaga nästa napp igen. Efter 4 timmar vägde jag in på 1220g med ett hekto upp till peggen åt vänster (Roger) och en del mer upp till peggen åt höger (Bodda). Båda hade fått mesta fisken +30 meter från land och Roger körde mest slider och Bodda växlade med slider och bottenmete med en bomb. Själv skulle jag nog uppskatta att jag dragit hälften då på långspö där främst 8:an gav någon slumpmört i vissa perioder och hälften drog jag på min sliderplats. Målet att undvika sistaplatsen nåddes även om att det hade varit trevligare med att hänga med högre upp i resultatlistan. Alla lag går vidare så Lag-SM 2011 kan börja planeras och individuellt hamnade jag på 4:e plats över alla 3 tävlingar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar