onsdag 23 mars 2011

Alutit - Konsten att sammanfoga aluminium

En utmaning när man gåller på med GDS och utrustning som boxtillbehör, betesbord osv är att man ofta vill arbeta i aluminium pga vikten. Vissa sammanfogningar klarar man med blindnitar men långt ifrån alla. Det brukar sluta med lägen där det skulle vara trevligt att kunna svetsa/löda och med aluminium har det varit långt ifrån lätt...



...tills nu...

Har sett Alutit i diverse kataloger osv innan men det var först när jag såg klippet nedan som jag kom till insikt om vad som faktiskt är möjligt att ordna med en butan/gasolbrännare



Alutit verkar finnas att få tag på diverse ställen bla Jula

2 kommentarer:

  1. Skeptisk. Har hört att det är bra till att laga små hål med inte bygga saker av. grejen med aluminium är oxidskiktet. därför man svetsar med AC. oxidskiktet smälter vid mycket högre temperaturer än själva aluminiumet. Därför måste man "pulsera" metallen med växelström. Först slå sönder oxidskiktet sen sänka temperaturen en kort stund för att inte aluminiumet skall smälta sönder och så öka igen för att slå sönder oxiden. Förstörs oxidskiktet(som vid gasbränning) ändras egenskaperna i aluminium markant.

    Funkar säkert till att göra ett betesbord eller feeder arm med men knappast att bygga en box av. testa gärna och berätta hur det gick.
    Freddan

    SvaraRadera
  2. Ser nästan för bra ut för att vara sant på videon men jag ska göra ett försök. Funkar det för enkla sammanfogningar där blindnitar inte funkar blir jag mycket nöjd. Intressant det du skriver om oxidskiktet, hade ingen koll på den aspekten, och ska kolla på material för ett ev betesbord så jag ska försöka få tag på testbitar med samma anodisering så jag vet om det funkar eller ej innan jag köper in allt för mycket material.

    SvaraRadera