söndag 13 mars 2011

Benförlängning till boxen

Har irriterat mig på att benen på Rive-boxen är en aning för korta så jag startade ett hobbyprojekt på att fixa längre. Orginal kommer Rive D25 boxar med fyra teleskopben på 400-700mm långa samt två 400mm fasta ben som sitter i bankkant. Smaken är som baken och för mig är det för kort. Speciellt om man är lite längre och vill lägga till någon modul för att få upp sitsen till bra sitthöjd. Tyvärr kostar längre teleskopiska orginalben runt 250pix styck och de 270mm benförlängare som Rive säljer är löjligt dyra. Dessutom behöver jag inte riktigt 270mm längre ben som förlängarna ger och att sätta sågen i ett par nya förlängare känns för brutalt. Min gräns gick vid att köpa två nya teleskopben bak till boxen så hela varvet runt kan justeras enkelt.

Det som skiljer de kortare orginalbenen från de längre som Rive säljer är endast ytterrören så jag köpte hem 2x200cm 25mm aluminiumrör för att ha tillräckligt med material för 6 ben totalt på 60-70cm.
Demonterat orginalben, borrar man ur en blindnit så är det enkelt att plocka isär


Gamla benen på 2x40cm

Tyvärr stötte jag på lite problem när jag testade lite på en spillbit i och med att materialet som Rive kör med är rör med 25mm ytterdiamenter och 1,5mm godstjocklek medans de rören jag fick tag på från Bauhaus är 0,05mm tjockare i godset dvs runt 1,55 i godset. Eftersom Bauhausrören är eloxerade på ett annat sätt misstänker jag att det har något med ytbehandlingen att göra.Genom att slipa av lite på plastbussningen som håller innerbenen på plats funkade det dock att köra vidare.


Plastbussning som sitter mellan ytter och innerben, kompenserade godstjockleken genom att fila ner bussningarna i skarven 0,1mm



Nerslipad bussning (ena sidan) samt mutter för benlåsningen

Grovkapade upp 6x62cm rör

Wolcraft borrjigg för att få bra hål på rör, kan rekomenderas!

  
Perfekta hål, först 6mm och sedan upp till slutgiltiga 8,5mm

Sista momentet att få kanten på hålet 15,5mm från änden på röret

Allt monterat igen, slutade med att benen vart 20cm längre än orginal och vid behöv
så kapar jag ner dom en aning till perfekt längd efter några fiskepass
Får återkomma med bilder på boxen med den nya uppsättningen ben senare. Nästa GDS-projekt blir att göra min betesbricka (Preston Mega Side Tray) ännu bättre. Mer om detta senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar