söndag 15 maj 2011

Feeder Cup Nyköping del II

En liten uppdatering från Feeder Cup.

Sträckan som sådan var lite utmanande med från ett fåtal underbara peggar, några mellanbra till några som kräver vadning och en bra balans. Utan vadare och bara med ett par stövlar med drog jag pegg 10 och fick upp boxen perfekt på en berghäll i vattenbrynet. Förmodligen bästa peggen på sträckan ur det perspektivet. På andra peggar var det både fiskare och boxar som sjönk 10-15cm under tävlingen och var kritiskt nära vattenytan mot slutet.

Var i valet och kvalet innan tävlingen om jag skulle köra 1 eller 2 platser och till slut stegade jag upp och klipsade ett spö på runt 30-32 meter och två spön på 38-40 meter. När jag testade med ett bombsänke hittade jag fin botten på båda ställena även om det var fläckvis mycket sjögräs. Djupet var inte allt för stort på båda platserna och med bombsänke blev det till att först dra upp det ur dyn innan det gick att känna hur
botten såg ut i övrigt.

Mäskmässigt blandade upp 2 kilo Mondial-F Orange Power Brasem blandat med 1 kilo Mondial-F Bio Mix. För att ytterligare sprida lite väldoft blandade jag i 100g Touche och munjipor hos både teammedlemmar och förbipasserande steg ordentligt. Roligt att sprida lite glädje på strandkanten! Körde i döda maggots, casters, klippt mask och lite majs och direkt vid starten körde jag ut 4-5 feedrar i skaplig takt för att få ut lite mäsk och mat på min yttersta plats. Krokbete initialt var röd-vit maggot mest med tanke på att ha något på kroken samtidigt som fokus var på att bygga upp platsen. Gick sedan in på den inre platsen och körde ut 3-4 feedrar på denna med innan jag gick tillbaka ut med mer sikte på att starta fisket. Första 1½ timmen gick utan fisk och förutom mindre mört, sarv och någon skimmer var det egentligen ingen som drog förutom Tim på ytterpeggen som hade en trevlig start på matchen. Första indikationen gick som vanligt åt skogen och denna gången pga tafsbrott. Fruktansvärt irriterande då jag knytit upp några nya feedertafsar med grövre material än vad jag normalt använder. Efter runt 2 - 2½ timme känns det som många runt omkring börjar få in fisk i större mängder och eftersom jag fiskar längre ut än vad grannarna gör går jag in på min inre plats och får igång fisket med några braxar. Trevlig medelvikt på över kilot men tyvärr för långsamt och för få för att hänga de fiskare jag kan se från min pegg. Får alldrig riktigt något drag på denna platsen. Sista timmen går jag ut igen på min yttersta plats med ordentligt med mat i mäsket och det känns som det blir ett ordentligt drag där med mycket aktivitet och indikationer. Många missade indikationer som jag tolkade som fisk på linan i 75% av fallen och dålig rutin i resten.Vägde in på 11.610 för en 6:e plats och tyvärr räckte det med en invägning för mig. Phil som satt på peggen brevid fixade fina 19.520 men hade klarat 3:e platsen med 1-2 minuter till då vad som såg ut att vara hans största brax för dagen inte kom över vattenytan innan slutsignalen och fick gå tillbaka ovägd.

Rolig dag helt klart och det var för länge sedan att minnas när jag körde 5 timmar feederfiske i sträck innan och bra uppladdning för Norrköping med nästa helg

Tim var het direkt med en bra första timme. Perfekt ställe för feederfiske även om boxen sjönk ner mot slutet av matchen.

Phil börjar få in brax på sin plats

Benni väger in 1 av 4 hinkar. Om någon undrar så är braxen dubbelvikt på "eget iniativ" även om det är smidigare med hela fisken i hinken under invägning

Undertecknad

Benni styr upp tillställningen

Obligatoriska mäskbilden, Mondial-F Orange Power Brasem + Bio Mix

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar