tisdag 24 maj 2011

Norrköping Dag 2 & Summering

En uppdatering om norrköping dag 2 samt en summering.

I och med att starten var en timme tidigare på söndagen och jag hade en timme bilresa norrut för att ta mig till norrköping blev det att kliva upp i ottan. Då det kändes stressigt på lördagen så hade jag lite bättre marginaler med tiderna med och var på plats som 5-6:e bil. Då jag tyckte min Bio Mix från lördagen var en aning ljus och jag inte hade någon mäskfärg siktade jag på en mörkare blandning under söndagen och för TP-platsen blandade jag upp 4 kilo Geers Skimmermix. För feedern blandade jag återigen upp Mondial Orange Power Brasem men då feederfisket varit allt annat en hett på lördagen för mig nöjde jag mig med att blanda ett kilo med ytterligare en påsa med i reserv om det skulle bli liv i feederfisket.

Med tanke på lördagen och vilka platser som hade producerat var min förhoppning att hamna på höga nummer på B-sektionen eller låga nummer på C-sektionen men självklart lyckades jag dra plats 28 dvs platsen utanför lördagens plats. Pegg 28producerade då 11 kilo med varierat fiske på TP och feeder där feeder dessutom var på en maratondistans från kajen så mina förhoppningar var långt ifrån stora. Med tanke på att feedern inte producerade alls för mig på lördagen så drog jag ändå upp båda feederspöna men fokus var helt klart på TP. Tog upp 4 toppar med 1 topp för fiske i mellanvatten, 2 toppar för fiske på botten och en topp för fiske med regält överdjup. Colmic Abi/Jolly/Menta på samtliga tackel mellan 4 och 2 gram.

I starten drog jag i 11 apelsinstora bollar som på lördagen med ungefär samma mängd mat som bestod av klippt mask, majs, döda maggots och en näve casters. Ungefär vid samma tid efter grundmäsk som på lördagen började pegg 27 producera skimmers men själv fick jag nöja mig med att kolla på under första timmen. Jag fokuserade på TP med endast något kast på feederplasten med en halvtimmes intervall för att få ut lite doft i vattnet och fylla på det ätbara. Efter en timme fick jag in lite brax på peggen och jag lyckades ungefär en timme få upp 10-12 stycken av 14-15 indikationer. Bumpade någon och missade ytterligare någon pga andra omständigheter. Med undantag av 1-2 som nappade "normalt" så tog samtliga på en sjunkade mask/maggotkombination i mellanvattnet så även om det fungerade rimligt bra måste det sett helt idiotiskt ut att sitta och rycka med ett 12m TP i samma stil som när man pimplar strömming! Testade flera gånger att få upp i vattnet men oavsett vad jag gjorde tog fisken på sjunkade bete och nappindikationen bestod i att det tog för lång tid för flötet att ställa sig. Vid mothugg lyfte jag utan problem 1-1½ meter innan fiskkontakt vilket säkert var en av anledningarna till att det var svårt att kroka fisken. Två timmar in på tävlingen dog det hela ut och det var uppenbart att även peggarna innanför mig hade det ordentligt tungt. Kunde se Phil på distans och det verkade som hans pegg och dom bortanför mot B-sektionen fortfarande producerade men hos mig, peggen innanför och peggen utanför var det stendött. Sista 3 timmarna plockade jag i stort sätt bara ytterligare en skimmer, en mört och till slut 3 strömmingar innan tävlingen var över. Sista timmen fiskade jag ensam på kanten då mina grannar båda kastade in handuken då inget de provade producerade någon fisk. Vägde in på 9340 och lyckades förvånande nog klara mig från ett pinnhål upp från sistaplatsen på sektionen av de som vägde in. Söndagen slutade med 6 poäng och 11poäng totalt med lördagen för en 17:e plats totalt. Med en tveksam insats går det alltid att hitta alternativa sätt att räkna så om man går på totalvikt över två dagar slutade jag med mina 32.260 på 12:e plats viktmässigt.

Mitt fiske på söndagen visade stora förbättringar mot lördagen ur ett tekniskt perspektiv men givet platsen på "dödens kant" kändes det som förutsättningarna inte var de bästa.

Orange Power till väster, Skimmermix till höger


Tim blandar mäsk

Phil & Johan (med en för dagen ny mugg)

Constallation Stockholm med Mattias i spetsen gör sig i ordning


Mattias upplevde kanske inte en av sina största stunder i lottningsögonblicket med pegg A7


MAU Tim & Phil väntar på sin tur

Mikael Jensen på C7 där jag satt dagen innan hade det kämpigt och började hemresan lite i förtid när inget producerade mot slutet av matchen

Startuppsättning med två toppar för fiske på botten, en initialt någon decimeter upp och en någon decimeter på botten

Håkan Svedlund på peggen utanför hade inte de bästa förutsättningarna med djupt vatten på TP och inget direkt bra feederställe att sikta mot

Phil sätter upp utrustningen för en 5:e plats på och ytterligare ett +20kg resultat

Jocke Palmer, Claes Hedström och Arne Andersson och Kent Adell på peggarna innanför Phil som alla presterade +20kg under söndagen med Kent Adell i topp på +44kg



Ytterpeggarna med ett öga på flötet och ett öga innåt på sektionen för att i alla fall få chansen att se en fisk ibland. Otroligt stor skillnad mellan peggarna här i år.
  

Utsikten rakt fram och som synes ordentligt långt för att komma på grundare i vatten för feederfiske


Phil med +20kg

Får hjälp med invägningen av blivande totalsegraren


En hink brax!

Bra kvalitet på fisk men tyvärr för få för att hänga med i toppstiden idag


Dödens pegg 28 som passande nog var uppmärkt med röd färg

Constellations Mattias Larsson inkasserar 3:e priset


Kent Adell 2:a på samma poäng som segraren men något lägre vikt

Anders Karlsson 1:a på 2p och nära 80kg totalt över två dagar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar