måndag 23 maj 2011

Norrköping Dag 1

Ett försök att minnas dag 1 i Norrköping


Åkte ner under fredagkvällen för övernattning en timme söder om norrköping. Kollade in sträckan på vägen och i den lugna kvällsbrisen med ljuvliga dofter från den ruttnande sågspånshögen samt reningsverket såg det inte allt för illa ut. Några illavarslande tecken på löja i ytan men i övrigt lugnt. Min bankrunner för kvällen rapporterade att låga nummer skulle stället att hamna på och att ytterdelen av det som visade sig bli sträcka C skulle vara för djup.

Fredagkvällens bankrunner
Efter ankomst, anmälan och beteshämtning lördag morgon blandande jag upp en mix för TP-fiske och en mix för feeder. TP-mixen bestod av 3 kilo Mondial Bio Mix + 200g Brasem Blanc och feedermixen 2kg Mondial Orange Power Brasem utan några ytterligare tillsatser. Mat i båda blandningarna döda maggots, majs, klippt mask och någon handfull casters. Upptacklingen gav ungefär 3,8 meters djup på TP-platsen (ung. 12m) och gissningsvis 5-6 meter djupt på feederplatsen 40 steg ut. Satte upp 4 TP-toppar och riggade upp 3 av dessa med Colmic Menta/Jolly i 2,3 och 4g storlek, två feederspön fick vara med och sedan nöjde jag mig. Sparade en TP-topp origgad men uppsatt beroende lite på vad som skulle hända med vind och vågor. Vid grundmäskningen drog jag i 11 apelsinstora bollar på TP-platsen och placerade 6 ordentligt fyllda feedrar på feederplatsen.

Vid start hade jag fisk på platsen relativt omgående och under första timmen hade jag ungefär 10 skimmers i nätet. Peggarna C8 och C9 kämpade utan större resulat och varierade lite mellan TP och feeder men hos mig fanns det inget liv på feederplatsen. Allt kom på TP med fiske på botten med 1-1½ decimeter överdjup. 1½ timme in började det blir ordentligt trögt och med undantag av några perioder då man kunde få 2-3 i följd vart det alldrig något riktigt drag. Vägde in med 26-28 skimmers och några mörtar på 22920 efter att peggarna utanför mig vägt in på 11 och 13 kilo. Peggen innaför med Jan Persson som haft ett betydligt bättre drag under senare delen av tävlingen vägde in på +27 och längre in på sektionen fanns både Anders Karlsson med +43 och Clas Hedström med +32kg. Dagen slutade med 5:e på sektionen med ~20 kilo upp inför morgondagen. Min känsla var att pegg C7 var absolut sista peggen på sträckan som var tillräckligt grund för att prestera +20kg och vara fiskbar på TP.

Tim och Phil blandar

(För) Ljus TP-mix och feedermix

Samling och...

...lottning
Pegg 27 (aka C7) som på lördagen var den sista peggen på sträcka C som producerade +20kg vikter
 
Relativt lugn vind under upptacklingen men det friskade på under dagen


Jan Persson på C6 med Phil på C5 i bakgrunden

Min laddning för grundmäsking


Nytt sideboard "in action"


Invägning pegg C6

Jan
Phil kämpar med sitt tunga keepnet

Bra kvalitet på fisk men den hade gärna fått vara större



Sektion C första dagen





dfdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar