lördag 2 juli 2011

Till världens ände och tillbaka

I jakten på det perfekta vattnet passerades både skyltar med hänvisningar mot Gävle och Åland(!!) innan ankomsten till ett flug och förmodligen myggfyllt vatten mitt ute i urskogen.

- Skulle man kunna gå över vattnet till andra sidan på karpryggarna?
- Skulle de tweedklädda andjägarna göra livet riskabelt i buskarna?
- Skulle vi vi få väta en lina?
- Finns det röda tomtar i skogen?

Efter att mött upp med Dr. Phil, Tikkanen och Tim (som dagen till ära dessutom tog med sig vår betesleverans av maggots och casters från http://www.metmask.com/ ) så inspekterade vi vattnet som bestod av ett större område med uppdämd och uppgrävd åker och skogsmark. Vattnet var chokladfärgat och det tillsammans med alla änders rörelser i vattnet gjorde det svårt att uppskatta djupet men flera ställen var helt klart fiskbara även om man kanske skulle undvika flytande bröd som bete pga risken att kroka en and. Efter lite diskussion om taktik för dagen och hur parkeringsproblematiken skulle lösas bestämde vi oss för att köra plan B och drog vidare till bagging vid Väddö Kanal norr om Norrtälje. Vattnet som sådant kräver lite mer försiktig utforskande innan en seriös satsning så det blir att återkomma med en mer lämplig lättviktsstrategi för att se vad som egentligen simmar i dessa dammar.








Efter lite ytterligare tid i bilen med kursen mot Väddo Kanal så hittade vi ett lovade ställe i vattnet men med en relativt utmanande bank, för att sluta fippla och börja fiske bestämde vi oss ändå för att köra och Tim som för dagen planerat köra TP fick lyxen med bryggpeggen medans jag, Phil och Johan lottade om peggarna. Kortaste grässtrået för mig = nerströms kant vilket initialt kändes tveksamt med tanke på att det var utmanande att få upp metestationen. Fullt utnyttjande av teleskopbenen på boxen, stapling av stenar och en bön till braxgudarna och sedan vågade man belasta boxen med kroppshyddan och börja sätta upp grejerna. Med ordning uppströms och ner bestod taktiken för dagen av TP (Tim), Bolo (Johan), Feeder (Phil) och sedan jag som körde Bolo. Då mina bolospön fortfarande inte behagat dyka upp från leverantören körde jag på min upptackling från förra passet vid södertälje kanal: 2 x 14" matchspö med Colmic K9 glidande boloflöten på 8 och 10g. Givet djupet och avståndet hade det med gått att gå ner till 6-7g flöten men upptacklade spön är alltid trevligt att ha förberedda så jag bestämde mig för att köra och hoppade på  att blanda mäsk istället för att tackla om.

Blandningen för dagen bestod av nya favoritmäsket Mondial-F Canal Gardon och jag blandade upp totalt 4 påsar och till det körde jag 700g grillad hampa. Hampan gick i direkt innan fuktning då vattnet strömmade mer än förväntat och jag ville undvika ett överaktivt mäsk som spred partiklar allt för snabbt nerströms. Måste säga att jag är imponerad över mäsket hittills med rätt nivå av aktivitet och möjlighet att transportera beten, med mald/rostad/grillad hampa tillsatt nåt man rätt nivå av partiklar och jag ska nog göra ett försök framöver när jag vill ha mer aktivitet i vattnet med att tillsätta krossade linfrön.

Runt 11:00 var vi igång och jag valde att grunda med 6 apelsiner på en boloplats 3/4 över mot andra kanten. Som backup körde jag även 4 apelsiner på en plats ungefär på en Bonn-7:a ut från kanten där det var lite grundare vatten, denna platsen blev dock ofiskad genom hela dagen. Relativt snart efter start började det märkas att det fanns björkna på platsen och undantaget några få mörtar, abborrar, bonusbraxar och irriterande löjor så var björkna den dominerande arten för dagen och dessutom var det riktigt bra medelvikt på dessa. Phil på platsen uppströms fick tidvis igång fin brax på sin pegg och när jag fokuserade på att plocka björkna med fin medelvikt i bra hastighet så körde han om mig med bra aktivitet på feederplatsen och tidsvis feedrar som knappt nådde botten innan det var dags för krokning! Tyvärr tillbringade jag en hel del tid att reda ut trassel och spenderade tidvis mer tid att med hjälp av diverse verktyg lösa ut knutar på tackel än att snabbfiska björkna vilket straffar sig snabbt om du behöver många fiskar för att nå hög vikt. Om någon har ett bra tips på ett bolotackel som är så trasselfritt som möjligt så uppskattar jag tips! Riggen jag körde med under dagen var annars enligt denna artikel.

Lätt rosafärgad av den stekande solen gav vi upp runt 15:30 och invägning gav runt 10.2kg för mig och Phil var ytterligare något kilo upp med många fina braxar. Uppströms mot Tim och Johan hade det varit svårt fiske med mycket skit på botten både vid bolo och feederfiske. Har definitivt fått blodad tand för denna typen av fiske så ni blir det att hitta fler kanaler i stockholmsområdet att testa fisket i.




Fullt utnyttjade av teleskopbenen på främre benen och då fick jag ändå stapla upp lite stenar för att få bra stöd


Och så i med hampan...

Blandningen torr

Bladningen fuktad. Körde i lite döda maggots, casters och majs sedan

Tighta peggar men jag fiskade svagt nerströms för att ge lite mer plats uppåt

Perfekt placerat elskåp på andra sidan, som synes rätt ordentlig ström som tog ringarna på vattnet nerströms snabbt!

Laddningen för långspöplatsen (som blev ofiskad)

Grillad hampa, maggots, casters, majs


Tim lägger ut rökridåer för att dölja att han baggar brax!!!
Sanningen är kanske ska sägas att just bakom Tims plats så fanns en ramp för att lägga i båtar och antingen var det något seriöst fel med denna båtmotor eller så var det något seriöst fel med denna båtägare alt en kombination av de båda. Tillräckligt med rök för att dölja en ålandsfärja genererades i alla fall!


Braxbagging









Breda braxryggar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar