onsdag 13 juli 2011

På Skimmer/Braxjakt i ältasjön

Tillbringade kvällen vid Ältasjön för att försöka få igång lite skimmers/brax på rullspö. För att grunda lite hade jag kvällen innan blandat upp 4 kilo mäsk av blandade sorter från diverse trasiga påsar och förmäskat upp två platser i sjön. Ena platsen var på kvällen upptagen av två polska turister som hade slagit upp tält och ett halv fältläger men som trots spårkbariären verkade vara relativt kunniga inom fisket. Självklart fiskade de på den tänkta platsen så jag fick klämma fram mig lite diskret innan jag bombade ut 20 mandarinstora bollar på en plats 30 meter ut. Initialt såg de skitglada ut för bidraget av mäsk men lite senare insåg de att de inte riktigt kom såg långt ut med sina prylar så de fortsatte fiska på deras egen uppmäskade plats längs stranden. Som plan B mäskade jag även upp den vanliga platsen med 30 mandariner men jag hoppades slippa använda denna pga tidigare erfarenhet av sjögräs.

För passet så blandade jag redan hemma 4 kilo Orange Power Brasem. Sötade upp det lite med Sensas Bremes för ytterligare effekt. Tyvärr var det vid ankomst till sjön upptaget vid mitt önskeval av plats så det fick bli plan B och det vanliga stället vilket även ändrade taktiken en aning. Min plan hade varit att köra feeder/slider på runt 30 meter och förberett var två sliderspön och två feederspön. Direkt vid stranden efter att ha fått uppsöka stället vid plan B så drog jag upp ett feederspö ur fodralet och gick ut på 35-40 meter med ett bombsänke för att se om det ens var fiskbart med feeder. Visade sig vara rätt duktigt med sjögräs men att det fanns luckor mellan med mjuk botten som var fiskbara. Som fiskemetod 2 för dagen valde jag en plats på runt 20 meter för lite fiske med ett 6-meters bolospö så sliderspöna fick vara kvar i fodralet. Då jag fortfarande saknar vettiga boloflöten med utbytbar antenn åkte jag på att modda ett Colmic Menta en aning vid strandkanten men med hjälp av lite flötesslang så kunde jag få på en antenn till ett wagglerflöte utanpå den tunnare antennen så jag fick tillräcklig synbarhet på fiskeplatsen. Lite växlande ljusförhållande under kvällen gjorde att jag fick växla mellan gul, svart och röd antenn för att kunna se flötet.

Efter att ha grundmäskat upp boloplatsen började jag med feeder som taktik och dunkade ut 5-6 feedrar relativt fulla med majs, casters, döda maggots och lite klippt mask. Toppen hoppade omkring ordentligt från första utlägget men mest pga mini-mört och enstaka löjor. Efter en halvtimme var resultatet klent: 2 mindre mörtar och en 3-4hg skimmer. Ungefär då gick verkligheten skilda vägar med SMHI och där SMHI påstod strålande sol och lätta moln började mörka moln släppa sin nederbörd skurvis över Älta. Efter att ha täckt det som gick att täcka fortsatte jag häcka på feederplatsen men med undantaget av den första skimmern var aktiviteten nu dålig förutom för all irriterande småfisk så tidvis kändes det som det var utkast, vänta ut ett verkligt hugg från den hoppande toppen, mothugg där 80% var utan fisk, invevning för att pilla på tacklet och sedan börja om igen. Mot slutet av passet gick jag över till att fiska med bombsänke vilket gjorde småfisken lite lugnare men egentligen producerade det inte mer än 50-100g mört i varje utkast. Inte direkt det jag var ute efter... Boloplatsen genererade ungefär samma resultat och flötet stod mestadels och hoppade av småfisk. Gav upp genomblöt efter 2½ timmes fiske med endast 2 skimmers och en armé mört. Kommer låta ältasjön vila en stund nu och koncentrera mig på andra vatten.

På torsdag blir det istället mörtfokus vid Liljeholmen/Systembolagskajen och förhoppningsvis trevligt fiske med glidande bolo och Bonn-7:an








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar