onsdag 27 juli 2011

TP i Hammarby Sjöstad

Tillbringade tisdagen i Hammarby Sjöstad, närmare bestämt den delen som även heter Sickla Kanal. Bryggan för dagen var tillräckligt stor för mig och Tikkanen och med lite god vilja hade det nog gått att klämma in en 3:e person med. Nu var det första gången för mig jag fiskade på stället men det jag uppskattade med stället var att det är ett av få ställen i sjöstaden där man kan fiska TP utan att riskera att knocka någon eller att få grejerna förstörda. TP var som sagt fokus för dagen och jag kände mig minst sagt ringrostig då det var första seriösa TP-passet vad jag kan komma på efter Norrköping Open. 

Direkt vid ankomst syntes mört i större storlek simma omkring på grunt vatten så känslan var att det fanns mycket fisk i vattnet. Riggade upp en topp med 2g och hittade botten 11,5meter ut på ungefär 4,5 meter vilket gjorde mig lite förvånad. Trodde inte det skulle vara detta djupet utan hade hoppats på att kunna fiska Topp-3. Åkte mao på att köra Topp-5 som i mitt fall är 5,75m. Mina planer hade egentligen varit att sätta upp en rigg för finlir men pga djupet fick det bli ytterligare en rigg med ett 2g flöte för att komma ner skapligt snabbt och förhoppningsvis undvika löjorna. Ett koppkit åkte upp med för att koppa i hampa över mäskplatsen.

Blandade upp 3 kilo Mondial-F Super Gros Gardons och spetsade det hela till en härlig kanelbulledoft med lite "Rotaugen" doftessens. Blandade i kokt hampa, död maggots och lite casters i 8 apelsiner som utgjorde grunden. Starten var trög och det var dåligt med aktivitet på mäskplatsen. Vid stranden samlades mörten raskt vid testbollen så fisk fanns uppenbarligen och eftersom fokus var på att fiska TP fortsatte jag att harva på 11,5 meter. 4:orna som hade förpassat mörtstimmet i rask takt till mitt keepnet låg dessutom hemma i pannrummet. Efter en 20-30 minutrarna började fisk i långsam takt komma in på platsen och omväxlande fin mört och miniskimmers kom upp med enstaka löja. 2½ timme in hördes från Tikkanen på andra kanten att det var brax inne på platsen och efter att växlat om till lövmask på kroken och svagt överdjup så kom 2 upp innan det vart segt igen. Inga större vikter direkt men en no6 elastic fick jobba en del. Efter runt 4 timmar och gissningsvis runt 2 kilo kändes platsen rätt seg och i valet att fortsätta fiska och pynta ytterligare en omgång parkering för 15pix i timmen så valde jag att börja tackla ner. Något mindre ringrostig på TP efter dagen är väl slutsatsen.

Kass bild pga foto genom glasögon för att slippa allt för mycket reflexer.

Kantplats!


Mörtgodis!

Förvånansvärt få floaters efter att ha varit med på 2 fiskepass utan att komma till användning och sedan legat 4 veckor i kylen...


Mäskplats på 11.5 meter, brygga på 30 meter så att köra slider mot andra kanten hade funkat fint

Grundladdning

Det mesta åkte upp idag dvs döda maggots, lövmask, casters, hampa, matvete, maggots. Krokbete som gav resultat med undantaget mina skimmers som tog mask var dubbel vit maggots

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar