lördag 6 augusti 2011

DM1 Södertälje Kanal

Så hur gick det då?

Tog hem segern på DM1 med 4kg någonting, Phil 2:a på 2,4kg och sedan föll vikterna kraftigt. Även om jag hade bra flyt på slidern var nog svårfiskat en bra beskrivning på dagens tävling. Har ett svagt minne av att jag efter 2 timmar satt och muttrade med en aborre på 50gram i nätet. Sedan släppte det som tur var med en dipp mot sista timmen då det var trögare även om det fanns fisk på platsen.

Så infriades funderingarna från kvällen före?
  • Kommer all fisk fly fältet till djupare vatten när 10-15 glada metare börjar bomba i mäsk?
  • Blir det någon hastighet på mörten eller om enstaka brax kommer dominera tävlingen?
  • Kommer det finnas minst lika många tankar och taktiker som fiskare?
  • Slipper jag jaga minimört på slider 35 meter ut?
  • Kommer topparna räcka för djupet på peggen?
I den mån det fanns någon fisk på kortdistans så verkade den fly för livet när vi efter ett gemensamt beslut satte igång ungefär 20 minuter sent att bomba i mäsk. Med undantaget av de få fisk som de båda kantpeggarna till vänster om mig hade på långspö och de brax som med 20 minuter kvar kom in på Phil's pegg på slutet var det inte ett liv på långspö eller TP för någon vad jag kunde se från min plats. Detta var en skillnad mot tisdagen då jag fiskade längre ner i kanalen och absoluta merparten av fisken togs på långspö. Mot slutet av tävlingen verkade fisk gå in närmare kanten då jag hade indikationer med bolo men innan signalen gick hann jag bara få upp en liten skimmer där. Mörten generellt verkade lite frånvarande och både hos mig, phil och roger så tyckte jag att brax/skimmer dominerade viktmässigt och mörten var mer slumpfiskar. Löjan var helt frånvarande under tävlingen och det var först efter slutsignalen hade gått som löja började gå i ytan och äta utslängt mäsk.

Taktiken på morgonen för merparten vid samligen verkade bestå av slider, långspö och något enstaka bolospö. Detta var ungefär min taktik för dagen med förhoppningar om att få igång fisken på bolo eller i alla fall inte slider på 35 meter eller mer. Hade hoppats på ett högt nummer så när jag drog pegg 8 var jag kanske inte allt för optimistisk även om peggen i alla fall var lätt att sätta upp grejerna på. Satte upp 7 och 8 meter långspö med Colmic Menta 4g, ett 6m bolospö med ett glidande Colmic K9 10g och ett sliderspö med en 14g Dino slider. Dessutom slet jag upp mitt TP på 11,5 meter och två toppar med Colmic Jolly 2g eftersom jag lyckats få upp övriga grejerna inom rimlig tid. Tanken med TP var egentligen bara att kunna fiska koncentrerat med bra betepresentation på kortdistans om det skulle vara heldött på alla ställen.

Som mäsk för dagen så körde jag två blandningar där en var för närmare fiske med långspö/TP + bolo och den andra för att skjuta ut med bella för sliderfiske. På kortdistans mixade jag upp 3 kilo Mondial-F Super Gros Gardons och då jag ville få det att binda lite mer så blandade jag i 1 kilo Mondial-F Bio Mix. Ungefär 350 gram av Mondials grillade hampa åkte i med direkt vid mixningen för att inte få ett hyperaktivt mäsk. Av denna blandning så drog jag i 5 apelsiner vid starten på långspö/TP-platsen och 7 stycken på ungefär 18-20 meter ut för bolo vilket var ungefär så långt ut jag kunde kasta med skaplig träffbild. För sliderplatsen blandade jag upp 2 kilo Mondial-F Canal Gardon tillsammans med 3-400 gram grillad hampa och överfuktade den blandningen för att sedan tynga ner den med 1,5 kilo Terre de Somme. Fick till vad jag tycker är en underbar mörtblandning för djupa vatten med ett mäsk som går ner snabbt men samtidigt löser upp sig med en fin molnbildning utan att bli en degkung på botten. Sköt ut ungefär 10 mandariner av denna blandning i starten för sedan i stort sätt låta denna platsen vila i 2 timmar.

Vid starten fiskade jag TP i 5-10 minuter för att sedan sätta ett tackel i något skit på botten. Fantastiskt vad lång en 0,7mm elastic kan bli innan en tafs går av men merparten av riggen kom upp i alla fall undantaget tafsen. Fram till 12 ungefär harvade jag på med omväxlande bolo, slider och långspö utan något resultat och ett tag trodde jag att detta var dagen man skulle nolla. Roger till vänster om mig hade lite aktivit på slider med någon skimmer och mört men i övrigt såg det rätt dött ut oavsett åt vilket håll man kollade. Gissningsvis 12:30 eller däromkring går jag igen ut på slidern med ungefär 20cm överdjup och mask + enkel röd maggot på kroken och får en klar indikation där flötet slutar driva och toppen lyfts 1-2 centimeter. Mothugg och första vettiga fisken är på kroken. Ungefär en timme framåt eller straxt däröver har jag bra aktivit där jag gissar att jag tog ungefär 4 kilo med 2 fina braxar och resten uteslutande skimmers. Nappen var generellt otroligt försiktiga och ibland märkte jag bara aktivitet genom att flötet slutade drifta eller reste sig knappt synbart. Då fisken verkade vara väldigt koncentrerade kring mäskplatsen och indikationer var svåra att se med motljus och blandade vågor kändes det som jag permanent vevade in och kastade ut. Att min krokmask var av lite tvivelaktig kvalitet bidrog till att jag kastade om ofta då en missad indikation oftast betydde förlorat krokbete. Pga ett tafsbrott testade jag även lite olika tafslängder och det som fungerade verkade vara att mitt lekande skrapade botten med 30 cm tafs som överdjup. När jag en stund körde 45cm direkt från paktet gick aktiviteten ner och likaså om jag körde kortare tafs. Under timmen med bra aktivitet sköt jag ut gissningsvis en boll per fisk som kom upp och efter att ha fått min andra brax så klippte jag ner 2dl mask i mäsket som jag från början bara hade majs, döda maggots och casters i. Sista timmen var det lite segare och mitt experimenterande med tafslängder bidrog kanske inte även om jag fortfarande fick ett antal skimmers. Sista 20 minutrarna skrämde Phil upp mig genom att få in brax på peggen där han fiskade TP och innan signalen gick så lyckades han få upp 2 vilket räddade andraplatsen.

För Långspö/TP + bolo

För slider som jag sedan tyngde ner med leem

Som vanligt spännande diskussioner om taktik för dagen och tackeljusteringar

Phil på pegg 9 med Benni där bakom

Roger på pegg 7 med de två peggarna för den begränsade klassen utanför

Min uppsättning för dagen


Leemad Mondial-F Canal Gardon

3 kg Super Gros Gardon + 1 kg Bio Mix


Har man svårt att få in hela fartyget i bild med 28mm objektiv är det ingen jolle...

Hälften av apelsinerna på långspö/TP, hälften på bolo. Mandarinerna på slider

Långspö/TP + bolo

Slider

 

Phil igång med TP

Undertecknad



Phil


Arrangören för dagen

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar