lördag 20 augusti 2011

Scaniasjön

Dagens sammanfattning:
- Det mesta verkar ha blivit blött, har inte hittat något torrt än i alla fall
- Ovanligt att sitta på stranden och önska att andjakten skulle börjat
- Att wagglerfiska med precision när man gömmer sig under ett parasoll kräver träning
- Mörten är ordentligt igång men det var lite trögare på skimmersfronten

Åkte ner mot södertälje och E4/E20 gick som inne i ett moln. Vindrutetorkarna på full fräs och konstant dusch av duggregn, egentligen var enligt prognosen från SMHI, men denna gång önskade jag att de hade haft fel. Vid ankomst en bit innan 8 satt redan Bodda på plats och hade gjort de första utläggen på TP och tog mört i fin storlek. Peggade upp 30 meter till vänster om honom framför ingången till matsalen. Upptackligen gick slöare en vanligt men jag drog upp ett matchspö med en Topmix sakaranda 12g waggler och sedan TP på 13 meter med två toppar. Riggarna för dagen bestod av Colmic Jolly i storlek 4x18 för mört straxt över botten och en rigg med ett 0,75g Cralusso Sandra med överdjup och tanke på lite skimmers eller annat roligt.

Mäskmässigt så tar tanken att testa lite olika saker under dagen men då duggregnet envisades med att ligga på i stort sätt hela tiden nöjde jag mig med att blanda upp 2 kg Geers Gamma för användning på wagglerplatsen och mot slutet av passet i feedern. Till TP blandade jag upp 2kg Geers Skimmermix. Drog i lite hampa, majs och döda maggots i båda blandningarna.

Började passet på TP och körde med hyfsad koncentration runt en timme och mörten svarade bra på mäskplatsen. Med undantag av någon udda mindre fisk var mörten i fin storlek och jag uppskattare att 2½-3 kilo av mina ungefär 5kilo kom upp där. Gick ut på wagglerplatsen för att se om det fanns något liv men den producerade bara lite mört och enstaka abborrar. Sjöfåglarna gjorde dessutom livet surt på det avståndet då de konstant dök på mäskplatsen och förmodligen åt majs för glatta livet på botten. Gissar att fiskarna inte direkt uppskattade den aktiviten på mäskplatsen. Att precisionsfiska waggler när man sitter ihopkurad under ett parasoll är inte direkt enkelt upptäckte jag men nu har man i alla fall den insikten och lite träning på detta. Även om jag försökte hålla liv i min TP-plats under tiden jag wagglerfiskade dog det ut rätt ordentligt varje gång jag körde rullspö och uppenbarligen funkade det inte att loosefeeda hampa över TP-platsen enbart. Fisken svarade som tur var fint på underhållsmäskning och 1 eller 2 bollar i pingisstorlek med Skimmermix fick igång mörtarna igen men tyvärr alldrig men den hastigheten som jag hade första timmen.

Fram mot lunchtid efter ett sista försök på wagglerplatsen övergav jag det och drog upp ett feederspö och clipsade rullen på runt 40 meter. Klippte ner 2-3dl mask i den Gamma Feeder jag hade kvar och drog ut 5-6 feedrar fulla med mat. Hann med någon riktigt fin abborre och någon riktigt fin skimmer innan sjäfåglarna likt japaska stukabombare zoomade in mäskplatsen. Gissar att det tog 30 sekunder efter att de kommit på plats och sedan var allt dött igen. Kunde lura iväg dom korta stunder genom att loosefeeda majs i strandkanten eller vara nära att träffa någon med en feeder man de lämnade aldrig stället i fred tillräckligt lång tid för att det skulle hinna bli någon aktivit. Känslan var ändå att det fanns fisk på platsen och det mer var en fråga om tid om jag skulle hinna först eller om sjöfåglarna skulle leva om på mäskplatsen.

Avslutade straxt efter 2 med önskningar om att sjöfågeljakten snart ska dra igång och med runt 5 kilo i nätet.

Nästa höger! Lyckades otroligt nog få till en bild utan vindrutetorkare

Bodda upptacklad och klar vid ankomst

Två hinkar, två påsar, ibland ska man hålla det enkelt!

Så här förväntansfulla var fåglarna INNAN jag ens börjat grundmäska

Bodda igen, denna gång med parasoll för att slippa det värsta

Grundladdning för TP-platsen bestående av Geers Skimmermix, majs, döda maggots och hampa


Grundladdning wagglerplatsen, Geers Gamma Feeder, majs (borde skippat denna), döda maggots och hampa. Gissar att fåglarna hade det enkelt att se majsen mot botten tyvärr...


Operation avledningsmanöver: Waggler mot stugan, loosefeeding av majs i kanten, denna gång lyckades det skapligt och hela flocken lämnade mäskplatsen i fred några minuter


Lägg till bildtext

Fin fisk, inget diskret napp direkt

Fin storlek på mörten

Fin skimmer på feeder, om platsen ändå hade fått vara ifred så...

Sjön försvann i regnet igen efter klockan 2 så då var det bara att packa ihop grejerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar