torsdag 18 augusti 2011

Riggtillverkning

Ofta fixar jag bara de riggarna jag tror mig behöva inför en viss tävling men denna gången kände jag att jag borde bygga upp ett litet lager då det började se glest ut i lådorna. Speciellt saknade jag TP-riggar med flöten från 0,5g upp till ca 1,5g. Så 1½ timme om dagen de senaste 3 dagarna så spenderade jag på att försöka fylla två fack med riggar och lyckades sånär som på 4 riggar då jag fick slut på vindor efter 40 avklarade riggar. Får ändå vara nöjd med insatsen denna gång.

Körde ett fack med känsliga flöten för stillvatten med Colmic Edy och en motsvarande modell från Cralusso med 4-5 riggar på varje flötesstorlek. Likaså nästan ett fullt fack med Colmic Jolly och även där Cralussos motsvarande modell och runt 4 riggar per flötesstorlek. Riggarna gjorde jag generellt i längd för Topp-3, i mitt fall motsvarande Topp-4 i längd på runt 4,7meter. Detta då eftersom jag använder mig av den kombinerade del 1 och 2 som på colmicspråk heter Filler Tip. I många fall kanske riggarna blir onödigt långa men jag föredrar att kapa ner riggarna efter behov snarare än att skarva på lina eller välja en annan rigg. Tycker det är en rimlig kompromiss att göra riggarna mellan i alla fall 0,75g till 1,5 eller 1,75g med denna längden. De riktigt lätta riggarna på ~0,5g gjorde jag i vissa fall endast Topp-2 långa vilket innebär 3 meter lina och effektivt fiskedjup på max 2,7 meter.

Som vanligt gör en genomgång av lådorna att man inser att vissa saker saknas eller att vissa riggar måste göras om så nästa insats blir att täcka bristen på Topp-5 riggar med flöten på 2 till 4g där det är glest/tomt idag.

För att förklara metoden lite som jag använder när jag gör riggar så angriper jag det hela ungefär enligt följande princip. Om det är 4 riggar med samma flöten jag ska göra så börjar jag med att ordna 4 vindor och om det är en rigg för Topp-3 jag ska ordna till så märker jag upp det på etiketten och drar upp 8,5 varv huvudlina på vindan och knipsar. Detta utifrån att ett halvt varv på en Rive-vinda är ungefär 23cm och jag vet att jag hamnar tillräckligt rätt då när jag gjort en ögla och sedan adderar längden av en tafs. När jag gjort detta moment på samtliga vindor smäller jag på flöten och i de fallen jag ska använda mig av en olivetti så drar jag på denna innan jag gör en öggla. Ofta grundblyar jag sedan en av riggarna för att se hur mycket mer bly jag behöver ha på och när första riggen är okay och endast behöver en no8 eller no10 till så ger jag de andra riggarna samma behandling. Ofta ger ett varv i tuben med vatten då en viss skillnad men det kan jag kompensera i det läget. Sista momentet är att jag sätter på en tafs och fäster upp riggen på vindan. För mig funkar denna tekniken bättre för att få upp hastigheten just på att göra flera riggar med samma flötestyp och storleken än att göra riggarna en efter en från grunden. När det gäller märkning av riggarna så har jag gått från att försöka märka upp i stort sätt allt till att numera bara märka upp topplängd som riggen är gjord för och krokstorleken.
Har du ett sätt du tycker är bra skriv gärna en kommentar!



2 kommentarer:

  1. Thomas Söderlund26 augusti 2011 kl. 15:02

    Tips från mig:
    Spar in pengar på att inte sätta dit en krok, för allt som oftast är det en annan krok du vill använda när tacklet väl kommer fram. Fyll tafslådan istället. Gjorde själv tidigare som du och fann att jag allt som oftast bet av tafsen och satte dit en annan när det var dags för fiske.

    //Thomas Söderlund

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!

    Får erkänna att jag är periodare just i denna frågan. När jag gjorde strömvattenriggar i våras så körde jag utan krok just av denna anledning. Sen vid peggen irriterade jag mig på att det tog längre att tackla upp och det ofta slutade att jag satte på en tafs väldigt nära vad jag ändå skulle satt på från början. Antingen gissar jag för bra vad jag vill använda eller är jag för statisk när det gäller krokmönster/storlek (gissar mer på det sista)

    SvaraRadera