söndag 10 maj 2009

Lördagspass i Ältasjön

Lördagen tillbringades vid vanliga stället vid Ältasjön, dock hade jag visst tvivel på vad jag egentligen skulle åka någonstans men jag var för lat att ta mig till scaniasjön och lillsjön kräver kärra för de lata (och jag är lat) som inte vill kånka sakerna mer än några tiotals meter. Att hitta ett nytt ställe just under lördagen var inte att tänka på. 

Temat för dagen var ett kortpass mörtfiske med 6:orna för att sedan efter ~2 timmar byta taktik och köra ett kortare feederpass någon timme. Upptackling gick tidsmässigt okay, dock spräckte jag del 4 på mitt TopMix Svelte långspö, turligt nog så det fortfarande var fiskbart. Till detta hade jag även min gamla 15 år gammla Veret Bonn-6:a som faktiskt hänger med bra ännu. Då vindarna låg på med byar körde jag lite större bullar än vad egentligen borde behövts och det satt runt 2g på respektive tackel. Färdiggjorda tafsar på båda tacklen med JVS Fine storlek 16 krok (se tidigare inlägg).

Mäsket för dagen var säsongens satsning på MVDE och idag låg 3kilo Super Match i hinken, efter en första försiktig blandning, 15 minuter vila, och sedan en aning mer vatten såg det bra ut med ett skapligt bindande mörkt mäsk. Sållningen var nästan lite utmanande då det tidvis var svårt att få genom ett 4mm såll så framöver kanske man får tänka på att ska man sålla 4 kilo eller mer av detta så tar detta mer tid än normalt. Slutresultatet blev i alla fall efter förväntan med ett helt klumpfritt mäsk som gick att krama bra utan att det vart deg av det hela. Maten i mäsket var en burk majs med tanke på att få ner braxkäk till botten och sedan för mörten var tanken att loosefeeda maggots över platsen då den var inom kasthåll. 

Grundmäsk startade 10:30 och platsen för 6:meters fick 8 apelsiner vilket borde varit ungefär 2 kilo, tanken var att underhållsmäska med resten om det kom gång. 10:35 var första utlägget i och sedan var mört-racet igång. Drog konstant första 30-45 minutrarna småmört på 30-50g där fisken nappade som i vågor men alldrig mer än 1 minut mellan fiskarna. Efter första perioden dog det ut lite och jag började underhållmäska med både mäsk och maggots över platsen. Fisket fortsatte i rätt bra takt runt 2 timmar innan jag bröt för taktikbyte. Missen jag gjorde här var nog att aldrig dra igång underhållsmäskningen på platsen medan den fortfarande var het så jag missade nog en del fiske genom att fisken drog vidare innan jag kom ut med mer bete. De 2-3 dödperioderna jag hade under passet vågar jag inte riktigt helt tro att de beror på min mäskning utan det skulle säkert kunna varit en gädda som var inne över platsen tillfälligt. Har haft problem med det förut just på detta stället i sjön. 2963 gram mört vart slutresultatet och hade storleken varit en annan hade de kunnat blivit ordentligt mycket mer.

Efter invägning gjorde jag ett försök med feedern för första gången på säsongen, linan satt i clipsen för runt 40 meter och en perfekt flaggstång fanns att sikta mot. Satsade på en 30g burfeeder för att snabbt få ut mäsket och maten i vattnet och se om något intressant kom in på platsen. Tanken var givetvis att få igång en brax eller två även om platsen inte direkt drar till sig lekbrax denna tiden på året. Satte snabbt ut 5 feedrar fulla med mäsk (samma som ovan) och blandande maggots som mat. Krokbetet var vit-röd-vit maggot på en Kamasan B511 storlek 14 och skillnaden mellan denna och en JVS Fine märktes klart och tydligt. När man på en Kamasan enkelt utan att punktera en maggot kan sätta på den på en krok av storlek 12 utan problem så är det skrämmande att man på en JVS Fine knappt kan göra det på en storlek 16 utan att maggoten blir ett sladdrig skinn kvar och en påse efter första utkastet. Feedersatsningen var kanske inte 100% seriös och 45 minuter senare med en bonusbrax på runt 7hg så tacklade jag ner.

Dagens missar:
Fel timing att starta underhållsmäskningen först när platsen börjar tappa, skulle helt klart varit mer aggresiv och börjat underhållsmäska tidigare. 

JVS Fine tafsar och jag funkar inte tillsammans, borde helt enkelt sluta använda skiten och återgå till Kamasan där jag faktiskt trivs. 

Dagens hissar:
Helt rätt taktik med mört på 6:orna, funkade klockrent och var skönt att få utdelning på taktiken. Var även förberedd med två spön uppe för justering av taktiken även om det nu inte behövdes. 

MVDE Super Match är helt klart en ny favorit, binder bollar bra men löser upp sig med ett moln med godsaker, verkade dra mört rätt bra men jag tror även braxen ligger risigt till här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar