lördag 30 maj 2009

Wagglertafsar

Tillbringade kvällen med lite pyssel och knåp för att lösa förra säsongens irritationsmoment vilket har resulterat i ett gäng "trimmade" wagglers och några nya tafsar. 

Under förra säsongen körde jag många uppsättningar vid wagglerfiske men generellt för lite bly på linan innan jag fick till det genom att köra 1 storlek 20 lekare + 2 st no1 + 2 st no 4 + 2 st no8 spridet över runt 80 cm tafs. När jag väl hittat den uppsättningen som passade mitt fiske insåg jag dock att de Wagglers jag hade från Top Mix (Serie J) var så ojämna i storlekar och vikter så att exakt samma tafs på två 12g wagglers resulterade i helt olika lägen i vattnet där ett hade ett skyst läge medan det andra antingen sjönk totalt eller sköt upp stammen i luften med antennen som ett litet segel. Att dessutom byta storlek på waggler under passet och förvänta sig att läget i vattnet skulle vara lika var heller inte att tänka på. Under kvällen nu gjorde jag i ordning ett gäng tafsar och sedan gick jag igenom de wagglers jag har från 6g till 12g och justerade med mässingsbrickor så de låg rätt i vattnet med samma vikt på linan. Får testa nästa gång jag är ute då ett osäkerhetsmoment är om Colmic's blyhagel är så exakta i storleken att denna taktik fungerar. Om det funkar jag jag förhoppningsvis flexibiliten att kunna byta storlek på waggler om förhållandena ändras utan att tänka på att justera vikten på linan. Likaså att byta mellan två olika wagglers i samma storlek om något går sönder utan att behöva blya om. 

Är det fortfarande kass vid nästa pass och jag måste sitta på boxen och justera med blyhagel blir det en beställning avCralusso Rocket/UFO så jag kan justera läget i vattnet genom att bara fippla med flötet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar