söndag 3 maj 2009

Recension (I) Rive RX2 (D25)

Efter att ha haft med boxen på årets två första pass och mekat i ordning den hemmavid har jag kommit fram till viss slutsatser. Ärligt ska dock sägas att jag inte är riktigt "infiskad" på den ännu men eftersom jag har min gamla MILO-box rätt fräscht i minnet har jag samtidigt något att jämföra med. 

Positivt:
+Lätt (viktmässigt) och smart konstruktion av ramen och fotpall

+ Grymt sköna vred för justering av benhöjd men framförallt låsning av fotpallen
+ Anpassningsbar och enkelt att plocka av/på extra lådor och moduler. + Bred fotplatta så man slipper sitta och klämma ihop+ Känslan att dra ut fotplattan (dvs 10 sekunder per pass) är extremt bra :) + Stabil som attans uppsatt 

Negativt:
- DYR från början och i och med att inget, och då snackar vi inget, följer med så får man räkna med ytterligare många Euro/Kronor innan boxen faktiskt är användningsbar. Kör man dessutom D36 ben och låser sig till orginaltillbehör tappar man möjligheten att köpa andra märken än Rive.
- Ömtålig plast på ryggsidan av boxen så det är inte att tänka på att slänga upp boxen på magasinkärran och rulla ner mot fiskeplatsen om man inte vill riskera att spräcka plasten direkt. Enda funktionen plasten fyller dock är väl att hindra vatten att rinna ner i facken så står man ut med den risken är det bara att plocka bort plasten. 
-Endast 4 teleskopiska ben följer med default och benen är från början riktigt korta. I mitt fall då jag är van vid vid MILO-boxen skulle jag vilja ha ytterligare 10 cm ben uppåt för att alltid kunna sätta sidobord osv på samma höjd oavsett hur stranden ser ut. Med benlängden som följer med orginal (runt 40 cm) riskerar man att hamna i läget där man måste justera benen så att man får sätta sidobordet lägre och istället sträcka sig ner till det för varje maggot... Självklart säljer Rive längre ben själv och även förlängare till orginalbenen och givetvis vill de ha äckligt betalt för detta. Runt 1200 pix för teleskopben av vettig längd runt boxen. 
- Boxen är stor och bulkig vilket gör att den tar mycket plats både under transport och vid stranden, nackdel eller ej men om två ska iväg och fiska så krävs det en kombi av skaplig storlek om det ska finnas en chans att grejerna går in. 
- Benplattan är något kort för mig. Är man 185 lång eller längre får man räkna med att ha tåspetsarna vid kanten eller straxt däröver om man vill ha skyst vinkel på knäna.
- Undre vreden på teleskopbenen lämnar märken i materialet. Vad hjälper det om det är världens mest underbara vred vid övre justeringen när jag 80% av av gångerna justerar den nedre delen och den hackar sönder benet. Kanske är bättre på D36 modellen?
- Sätet som följer med RX-modellen är ingen höjdare och orginalsätet till en MILO-box spöar denna sitsen hela vägen till fiskeplatsen och tillbaka. Gjuten plast mot "Gel"-säte a la MILO har en given utgång.
- Begränsade användningsmöjligheter för den lådan som ofta följer med under sätet (inte alla modeller dock). Är modulen 30mm hög blir lådan rimligtvis kortare, i detta fallet är den 22mm djup och det ska inte mycket till innan grejerna man vill placera där är för höga. Köper man dessutom de insatser som finns för att organisera denna lådan tappar man ytterligare runt 2mm djup. 

Återstår att se när man är infiskad på boxen hur bilden förändras. Just nu måste jag helt klart erkänna att just denna Rive inte är någon MILO-dräpare av stora mått men helt klart en bättre box än den förra jag körde med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar