lördag 23 maj 2009

Scania rapport!

Scaniasjön var som vanligt dvs underbar ur ett parkeringsperspektiv men relativt fisktom. Placerade mig själv vid röda stugan där fackföreningarna håller till vid scaniasjön då jag ville ha fritt utrymme bakåt när jag fiskade TP. På många andra ställen där går promenadstråket direkt bakom. Det hela slutade på 2½ timme effektivt fiske och runt 1,6kg mört. Samtliga fiskar var stöpta i samma form och verkade ligga från 90-100 gram styck utan undantag. Dagen till ära så var det regn på schemat så det var parasol uppe från första stund och hukande försök att ordna ihop alla prylarna i skydd av denna utan att bli våt. Priset för detta verkar vara en fin träningsvärk i korsryggen nu som jag känner kommer mer och mer men grejerna kom på plats utan att bli allt för blöta i alla fall. 

Mäsket var M.V.D.E Gold-Pro Bream och jag blandade upp 3 kilo, betet var en burk majs i mäsket och maggots som koppades. I starten grundade jag med 8 apelsinstora bollar som lobbades ut med underhandskast (borde vara runt 2 kilo mäsk) och ovanpå det en skaplig kopp med maggots över mäskplatsen. Tyvärr blåste det skapligt med så koppningen var lite utmanande att få till i byarna men till slut kom den på plats på rätt ställe. 

Hade två Topp-3 upptacklade för fiske på 2,2-2,3 meters djup på 11,5-meters platsen, fegade ur lite när jag såg byarna så 13-metersdelen kom alldrig på tal. På båda topparna  körde jag 1g Colmic Jolly flöten, 0.14 huvudlina samt en B510 storlek 16 på 0.10 tafs (färdigbunden tafs). Krokbetet var oftast dubbel vit maggot även om någon fisk nappade på en vit/röd kombination. Direkt från start märktes det att det skulle bli en trög dag och det hängde på en mört var 5:e till 10:e minut. Med vissa undantag höll den hastigheten i sig tills jag packade ihop för dagen. Tyvärr inte ett spår av brax eller björkna men jag antar att det är lektider för dessa och de då förmodligen håller till på andra ställen i sjön. 

Frånsett att det knappast nappade gick fisket skapligt mot slutet, tog en stund innan jag fick kläm på uppsättning med min pole roller så avståndet vart rätt till boxen. Börjar för övrigt bli skapligt nöjd med uppsättningen av boxen med alla tillbehör och denna gäng kändes det som grejerna fanns inom räckhåll där man ville ha dom. Ett gäng pass behövs absolut innan någon grund på teknik finns där. 

Dagens förbättringspunkter: 
* Elasticuppsättning är knappast optimal idag, bumpade någon fisk pga att elasticen fastnade i toppen, likaså
   efter någon fisk drog elasticen inte ihop sig utan 10-15 cm hängde utanför toppen. Drog man sedan ut bungen
   var elasticen rätt hårt spänd så det måste varit vatten i toppen som kletade fast den mot spöväggen. 
* Måste hitta en taktik för att grundmäska med underhandskast med spöt uppsatt utan att riskera att träffa det
   och knäcka en del. Några "apelsiner" idag touchade spöt och med tanke på vad dessa väger känns det som
   toppdelen kan ligga risigt till om den snärtas ner mot vattnet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar