onsdag 13 april 2011

Ålkistan

Var förbi ålkistan under dagen för ett snabbpass. Kylslaget och 5-6 grader i luften men som tur var i stort sätt vindstilla med svaga krusningar på vattnet i kanalen. Vattnet var dock allt annat än stilla med varierande ström från stundvis stillastående och 15 minuter senare ordentlig ström. Strömriktningen konsekvent in mot bron. Trevlig sträcka även om TP-fiske när man är ringrosting på en stenstrand är lite nervöst men jag fick upp grejerna utan incidenter. Tyvärr mycket spår av andra fixare och av allt skräp av dömma är Jaxxon ett populärt märke. Tog med mig en del hem för att lämna stället i ett skyst skick. Mycket folk som började med vårrustningen av båtarna men bara trevligt folk så det vart alldrig några störningsmoment.

Fiskade under dagen uteslutande 11,5m TP vilket räckte till straxt över halva kanalen där jag satte upp boxen. Djupet var ungefär 3,3-3,4 meter och jag lodade upp en plats där den platta botten började gå uppåt mot bortre stranden. Från början var vattnet rätt lugnt så i valet mellan ett normalt 2g flöte och en ett plattflöte valde jag att sätta upp en Topp-3 med en 4g Cralusso Bubble. Efter att ha blandat upp mäsket fick jag sätta upp en topp till då strömmen ökat så för att kunna hålla still på mäskplatsen fick jag slänga upp en Cralusso Bubble 6g. Strömmen fortsatte sedan att öka ytterligare så mot lunchtid testade jag en Torpedo Tuning 8g för att hålla still och den var kanske i överkant men en Bubble på 6g var för liten för strömstyrkan. Generellt höll de riggarna jag hade uppe att tokhålla, att drifta med strömmen med svagt mothåll och att helt drifta med strömmen bra. Justerade lite bly och bulkplacering under dagen och mot slutet av passet kan jag inte klaga på riggarna i alla fall. Testade lite varierande tekniker av att fiska genom platsen men aktiviten i vattnet är helt klart fortfarande riktigt liten och vattentemperaturen är allt annat en trevlig.

Mäsket jag körde med var MVDE Super Match och jag blandade upp en påse ungefär 50/50 med Terre et riviere till en rätt fluffig blandning men som samtidigt var tillräckligt tung att ta sig till botten snabbt. Gjorde en testboll av grundmäsket som löste upp sig på 45-50 minuter med ett moln och ett trevligt spår av större partiklar. Mat i mäsket var lite kokt hampa, tyvärr vart den grillade hampan kvar hemma, annars hade jag tillsatt en del för att chockstarta mörtarna.

Inte läge att tappa toppar direkt...

Spegelblankt stora delar av dagen
  

Ett tillfälle när strömmen i stort sätt dött ut, tokhåller med en Bubble 4g 

Super Match var valet för dagen, en påse Super Feed var med som backup. Tanken var att mixa i lite Super Feed för att få en bladning med större partiklar men det slutade med att den påsen var orörd med hem. Ner med mäsket från kanterna, 1 minut med borrmaskinen och sedan sållning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar