lördag 2 april 2011

Premiär vid Cementa/Liljeholmen

Dagen var egentligen tänkt att spenderas vid nya sträckan på kungsholmen vid hornsbergs strand men förutsättningarna medgav inte det så bilen styrdes rätt omgående mot Cementa/Liljeholmen istället.

Fortfarande massiv is

Även om själva kajen är gjuten är det mycket arbete kvar

Som vanligt ett varmt välkomnande vid den enda isfria delen av sträckan och idag det var
för långt att kånka in grejerna runt staketet

Fullt med drivis vid Cementa i liljeholmen

Enda fiskbara sträckan att sitta på träbryggan närmast Cementa och
då under första 1½ timmen rätt begränsat med plats att fixa på pga all is

Mixen för dagen 50% Terre de Riviere och 50% MVDE Secret


MVDE Secret, finmald med lite få större partiklar, och otroligt bindande. Ger i normalfallet
ett passivt mäsk som inte släppar några partiklar eller skapar något moln. Mixar man det med
Terre de Riviere blir det om möjligt ännu mer passivt.


Slutresultat med en handfull hampfrön och lite döda maggots och casters. Upplevde inte mäsket som klumpigt på plats men
ser i efterhand på bilden att det skulle kunnat få genom ett såll en gång innan jag satte till hampan. Även om jag siktade på att få en passiv mix så inser jag i efterhand att jag kanske lyckades lite väl.

Körde slider på 25meters avstånd rakt mot styrhytten. Enda isfria platsen när jag kom men tyvärr som bilden visar så drev
ett isflak in över mäskplatsen efter ungefär en timme. Ungefär den tiden för fiske jag fick över över mäskplatsen
Enklast möjliga uppsättning med ett Cralusso Zero Slider på 12g, 10g i kulan med en no4 över för att hindra att kulan ger sig iväg längs linan. 40cm 0.08 tafs med en Kamasan B511 storlek 18 med en no8 dropper halvvägs mot kroken. Detta tillsammans är långt från 12g men vet inte om kulan, flötet eller båda är felklassat.Vid fiske på botten tappade jag rätt omgående två tafsar pga skräp och fick upp delar av löv så jag fiskade till slut 10-50 cm över botten.

 
Tikkanen med ny "light-box" för dagen för ett mer mobilt fiske. Ler stort då isflaken drivit iväg och möjliggjort fiske
på en vettigare plats än vad som var möjligt först


Hemgång lagom till isen drivit iväg tillräckligt mycket för att fiska 25 meter rakt ut från kajen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar