lördag 30 april 2011

Arboga Dag 1...

...och tyvärr enda dagen på Arboga för mig detta året pga lite andra familjeåtagande som krockade med söndagen. Lördagen funkade dock fint och i sista minuten inför tävlingen kom även första delen av förordern med betesleveransen från borlänge. En kartong med lite olika mixer från Geers och två kartonger från Mondial-F. Mäsket för dagen blev 2kg Mondial-F Bio Mix med mixat med 3 kilo Terre de Riviere. Bio Mix för att få en mix för brax/björkna som går att få skapligt bindande och kan transportera mycket beten vid behov och lera i denna för att få upp tyngden, mörka ner det en aning och transportera mäsket snabbt till botten. I mäsket körde jag ungefär 2hg majs, 2hg kokt hampa, 2hg klippt mask och en näve casters/döda maggots.

Lottade som näst sista och hamnade på pegg 6 med Kent Adell på 7:an. Kan inte alls klaga på platsen och banken var riktigt bra för att få upp boxen i en bra positon. Topp-4 räckte idag med djup på 3,5-3,7 meter på runt 12m där jag fiskade. Botten var relativt plan på 2/3 av den sträckan jag driftade men mot nerströms kant vart det svagt grundare. Misstänker att det var början på det grundare område som fanns framför Kent vilket gjorde att han valde att fiska något närmare banken. Tyvärr en del skit på botten så mycket snäckskal och grenar kom upp både på lod och krok. Strömmen växlade lite initialt så jag valde att sätta upp 3 toppar med Cralusso Torpedo på 8,10 och 12g samt en topp med ett 2g Colmic Jolly för att drifta med strömmen. I slutändan fiskade jag mest med 10g både med fokus på att hålla i strömmen och att drifta med. Hade riktigt bra med aktivitet första 30-45 minutrarna men tyvärr slarvade jag en aning och tappade någon fisk här och där. Får skylla på ringrostigheten. Efter viss justering fungerade riggarna skapligt och framförallt 10g-riggen var riktigt bra tillsammans med den elastic jag hade i toppen. Sista 2 timmarna med vind som ökade, moln som drog in och kylde ner temperaturen var kämpiga och tidvis såg spöt S-format ut när toppen böjdes nerströms av strömmen samtidigt som vinden böjde upp mittensektionen uppströms. Grannen på pegg 5 lyckades som jag knäcka en holk men som tur är klarade vi oss båda vidare med TP i fiskbart skick. Två gånger åkte jag dock på att rusa bakåt då min pole roller välte av vinden. Miss av mig att inte palla upp den bättre även om en 3-bent roller inte är ideal på en sluttande bank där man vill ha rollern så låg som möjligt. Vid 16:00 var det skönt att tävlingen var över då det under sista halvtimmen var riktigt svårt att fiska på 13 meter och jag inte hade någon uppmäskad plats närmare banken som backup.

Vägde in på 4kg-någonting utan att direkt vara tokbesviken men absolut inte nöjd. Minskat slarv borde gett ett kilo till, bättre taktik ytterligare.... I det stora hela var det dock en rolig dag och att fiska TP i strömmande vatten med sikte på lite skimmers är inte allt för illa.

Bio Mix är ljust direkt ut påsen men kombinerat med leem eller mäskfärg går det att mörka ner när så krävs



Tim och Phil får ordning på mäsket

Nerströms, Idyllisk sträcka på förmiddagen men tyvärr friskade vinden in ordentligt på eftermiddagen

Uppströms


Tikkanen - Organisatören för dagen

Från pegg6 och nerströms

och uppströms

Uppsättning för dagen på 8,10,12g plattflöten + 2g jolly

Någon slags ordning i kaoset

Tikkanen blandar underhållsmäsk



Kan ju inte bli fel det här
 
Kent "Mr Gädda" Adell drar upp gädda 1 (av 2 som kom upp) på runt 6kg


Kent "Mr Gädda" Adell drar upp gädda 2 (av 2 som kom upp) på runt 6kg

Hade gädda räknats för dagen hade det varit ~12kg mer fisk i nätet som vägts in

Phil med +10kg för en topposition efter dag 1 på sektionen. Fin brax på närmare 3 kilo

 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar