torsdag 28 april 2011

Förberedelser för Arboga

Tillbringade några timmar vid Ältasjön under onsdagen för att få ordning på grejerna inför Arboga. Som vanligt blev man grundlurad av att titta på smhi.se och istället för att sitta i en lugn och stilla vårvärme var det snålblåst och byig vind som gällde. För ovanlighetens skull så blåste det även rätt in i hemmaviken så för att inte göra förutsättningarna helt omöjliga satte jag upp boxen så det var rak motvind. Syftet med passet var att få lite träning på TP och fiske på full spölängd och gärna få igång lite fisk på peggen för att inte vara helt ringrostig i Arboga. Valde ett vatten i närheten för att maximera tiden att träna, mer realistiskt inför Arboga hade givetvis varit att köra ett strömmande vatten. Tyvärr lyckades jag välja peggen med skit på botten så jag tappade ett gäng tafsar men ett gäng småmört började rätt snabbt komma igång vilket var bra träning. Positivt dock att riggarna fungerade som förväntat och att tafsen gick av vid överlast.

Tyvärr strular en topp för mig så elasticen kletar fast längs väggen på toppen så mycket tid gick att testa olika saker för att ordna detta. En inte allt för enkel operation i en byig vind men till slut gick jag tillbaka till en grov toppdel med en 4,2mm intern pfte. Först lite problem med att kråkfoten åkte in i toppen men med hjälp av en lämplig gummikula funkar uppsättningen riktigt bra.

Isen har gått hårt åt bryggan vid MCK Daltons, denna var annars målet för dagen

Boxen pimpad för året med en 60mm frontlåda för de lite högre sakerna som inte får plats i en 30mm låda

Standardmix med MVDE Super Match. Ev sista passet med MVDE innan jag hamnar i Mondal-F träsket

Ett av de lugnare tillfällena när man faktiskt vågade släppa taget om TP't

Efter en "MacGyver" insats så körde jag en gummikula för att hindra att kråkfoten åkte in i toppen när jag åkte på att byta toppdel. Intern PFTE på 4,2mm, #6 elastic och kråkfot är annars kanske inte en vinnande kombination

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar