tisdag 5 april 2011

Tackeltillverkning

Tillbringade dagen med att försöka få ordning på lite tackel. Kom skapligt långt så jag är nöjd med dagens insats men jag känner mig långt från klar inför säsongen. Fokus under dagen var i alla fall att få ordning på de Cralusso Torpedo och Bubble som jag köpte för några veckor sedan. Nu har jag 2x12, 2x10, 2x8g Torpedo samt 2x8,2x6,2x5,2x4,2x3g Bubble upptacklade vilket borde räcka en del för de lugnare stömmande vattnen jag kan stöta på. Kom fram till att bästa sättet för mig att få plats med tacklen i rive-stacken var att dedikera översta facket där locket ger 30mm ytterligare i höjd. Med lila vindor får jag då plats med 16 tackel och det fungerar för flöten till till 12g eller ev lite större då de största flötena kommer ligga mot locket. Skaffar jag större flöten för starkare ström eller djupare vatten får jag lagra flötena separat gissar jag men just nu är det skönt att ha allt samlat.

Har även inför arbetet ändrat sätter att göra tackel vilket besparar en hel del jobb för mig jämfört med hur jag jobbade innan. Basen är att jag mätt upp mina topp-kit ordentligt och eftersom jag alltid utgår från en rive-vinda slipper jag ha toppar uppe för att göra riggar. Istället gör jag så att om jag ska göra ett rigg för en Top-3 som i mitt fall är 2,93 meter så lägger jag 5,5 varv lina på vindan. Ett varv på vindan för mig är 47cm och ett halvt varv då 23,5cm så dessa 5,5 varv ger en lämplig längd för sedan när jag sätter på en tafs få full linlängd till en Top-3 om det skulle behövas. Samma taktik gäller givetvis för Top-4 och Top-5 och i år försöker jag vara konsekvent med hur jag gör mina tackel för att unvika överaskningar vid vattnet. Tacklen gör jag generellt med linlängd till den längsta tänkbara linlängd som kan vara realistiskt vilket jag även märker upp på vindan. En annan förändring i hur jag sätter upp tackel är att jag inte sätter upp en tafs direkt och detta av tre anledningar. 1) Ofta känns det som jag vill ändra krokstorlek och krokmodell senare 2) Känns dumt att låsa upp massa tafsar och i år har jag ont om krok innan förordern trillar in 3) Jag lindar på linan så jag har tafsänden ytterst så behöver jag inte linda av all lina för att kunna sätta på en tafs utan det räcker med att lossa gummifästet (tack Tom för tipset!).

Arbetsplats i vardagsrummet. Som synes så testar jag mina riggar i ett 160mm avloppsrör som med tillhörande propp blir tillräckligt brett för att väga av även lite större plattflöten. 50cm långt så det blir en del vikt dock när det är fullt. Rekomenderas starkt och inte allt för dyrt.

Alla klara förutom de två sista Bubble som jag grejade under kvällen

Ett av flera irritationsmoment. Ett 3g Bubble som dyker som en dopping med ett 2,5g olivetti. Självklart ligger en annan 3g Bubble som förväntat i vattnet när jag byter flöte. Ett annat irritationsmoment är hur man hanterar ytspänningen när man testar dessa riggar då kombinationen av den stora flöteskroppen vid vattenytan och plasten som används känns som en dålig kombination tillsammans med ytspänningen. Körde lite diskmedel i vattnet till slut för att slippa det värsta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar