lördag 10 september 2011

DM2 Summering

Platt fall!

Dagen slutade i katastrof. Nollade! Sist på sektionen och inte en fisk i nätet. Första gången och förhoppningsvis sista. Inte ens en löja behagade dyka upp men å andra sidan satt jag de sista två timmarna med valet att slita upp ett långspö för löjfiske eller att fortsätta nöta med waggler och feedern. Jag fortsatte givetvis nöta med förhoppning om att skimmers skulle komma in mot slutet av tävlingen. Nu gick detta inte vägen så istället för att väga in någon enstaka löja som jag gissar jag maximalt skulle fått upp så fortsatte mitt keepnet att vara tomt. På hela tävlingen så hade jag två klara napp, ett på TP direkt vid droppet och jag är säker på att detta var en löja som jag bommade och ett klart napp på wagglern som givetvis missades med. Ungefär 75% av tiden valde jag att fokusera på wagglerfiske och under de sista två timmarna tyckte jag mig se små indikationer på platsen vid vissa tillfällen. Inget jag klockrent kan säga var napp utan mer att driften saktade in, toppen rörde sig någon mm upp eller ner. Kanske jagade jag fisk som inte fanns men min förhoppning medans jag nötte där ute var att fisken fanns men var extremt skygg. På min session för någon vecka sedan i sjön var nappen dessutom extremt försiktiga och fisken svårkrokad. Testade att variera djupet och hur jag blyade riggen utan något resultat. Så här i efterhand borde jag testat att ändra mer, tex extremt överdjup eller att "parkera tafsen på botten" med ordentlig överblyning, men det är alltid lätt att vara efterklok.

Feedermässigt var dagen riktigt risig och när jag tyckte jag fick till tekniken rätt okay på mitt förra pass gick det sämre idag. Feedrarna hamnade kort eller fel i sidled. Någon gång halkar linan av fingret vid utkastet och så missar jag att kolla att linan löper fritt utan att den ligger runt toppen. Generalmisstaget gissar jag var att vara för optimistisk om vilken längd man når med en full feeder så man på hälften av kasten inte når avståndet man klipsat rullen på. Tillbaka till skolbänken måste jag erkänna. Mina feederspön är inte världens kastmaskiner och relativt mjuka men men när man väl sitter där man kunna använda utrustningen till dess gräns och idag var jag inte på topp när det gäller det.

Mäskmässigt körde jag Bio Mix uppblandat med lite brassem för wagglerfisket. Blandningen var ljus och eftersom väderleksprognosen var totalt fel och det var förhållandevis soligt under tävlingen så kanske en mörkare mix hade varit att föredra. För TP körde jag två löst kramade bollar med Geers Gamma Feeder och sedan loosefeedade jag hampa och enstaka maggots över den platsen. Gamma var även feederblandningen för dagen. Underbara casters från metmask.com men tyvärr hjälpte inte det situationen. Roligt att få bra bete levererat dock.

Tur i oturen så var vi 9 deltagare totalt idag vilket gjorde att vi körde två sektioner. Poängmässigt gör det fallet något kortare så min kassa insats gav 5p om jag fattat det hela rätt med 4 personer totalt på sektionen därav alla utom jag med fisk i nätet. Reglerna är som dom är och jag ska inte klaga men det det känns som de är skrivna när sporten var större och det var fulla sektioner med 8 personer på varje. Nu blir det lite märklig skillad om man nollar på en sektion med 8 personer eller om man nollar med 4 personer.



Wagglerblandning

Lottning

Pegg 7 för dagen

Phil på pegg8 som jag fiskade för någon helg sedan

Tom på peggen innanför mig

Gamma till TP och feedern



Upptackling på banken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar