torsdag 29 september 2011

Lunchbolo

Inspirerad av tisdagens lunchfeeder körde jag lunchbolo i södertälje idag. Satte upp grejerna nedströms järnvägsbron och jösses vad det strömmade! I alla fall ytvattnet. Om man hade nått botten med TP hade det behövts minst en 12-15g Torpedo eller liknande för att hålla botten. Nu var iofs siktet bolo och jag hittade en bra plats att sätta upp grejerna några meter ut på piren. Som vanligt var sjökortet totalt missvisande och där det enligt sjökortet skulle vara runt 8-10 meter ut till 3-meterskurvan och lika långt till till 6-meterskurvan. Jag hittade jag botten på runt 7-8 meters djup en TP-längd ut och på boloplatsen kändes det ännu djupare. Mätte inte exakt men stoppknuten var ett par ringar in i spöt med ett 7m bolo när jag donade med tacklet. Tyvärr sprängsten på botten så mitt lager av lodsänken reducerades totalt. Pga djupet körde jag glidande bolo och ett 10g flöte som var något lätt med tanke på ytströmmen. De gånger (tyvärr inte få) som jag satte riggen i botten märkte jag att ytströmmen drog med sig flötet runt 2 meter längre nerströms än var bulken var.

Relativt kass pass om man ser till fiskmängden men definitivt nyttigt att få lite tid med bolospöt, speciellt under lite svårare förhållanden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar