fredag 16 september 2011

Feeder i Hammarby Sjö

Tillbringade förmiddagen i hammarby sjöstad häckande över ett feederspö. Hösten är verkligen här och det var premiär får både helställ och långkalsonger. Thermosen var den gamma vanliga så kaffet var pissljummet efter 1½ timme. Kommer ordnas vilket år som helst!

Sträckan som jag hoppades så mycket på fick som jag tidigare nämnt bojar för någon månad sedan och nu ligger det en del båtar längs kajen. Hade varit möjligt att sätta upp boxen för att feederfiska mellan dessa men då jag även hoppades att få upp ett wagglerspö och sidvinden var rätt envis satte jag upp grejerna på insidans kant. Lika kyligt som det var i luften var det i vattnet och aktiviteten var minimal. Min feederplats på runt 40 meter i 2½-3 meter vatten producerade inget alls och fisken verkade ha flytt fältet. Efter lite feederfiske mot en vassrugge vid kanten så genererades lite fiskkontakt i alla fall så man slapp komma hem utan att ha använt håven.

Det positiva med dagen är att jag testade lite olika grovlek på chocklina och hittade en vinnande kombination. Har tidigare när jag kört braid rakt igenom till feedern haft problem med att jag tappat mycket fisk när kroken släppt och i vissa fall, tex som på feedercup i våras, så gick tafsen när fisken gjorde någon sista idiotrusning vid håvning. De senaste sessionerna har jag för att få uppsättningen mer förlåtande kört en chocklina på 0,20mm nylon men den har helt klart varit för töjbar. Vid utkast har chocklinan då flexat sig till den graden så det vissa kast varit svårt att nå klipset och andra gånger har jag nått lite väl långt. Kraften i utkastet försvann även vilket gjorde att jag inte kunde utnyttja potentialen hos spöt och känslan med linan på fingret gjorde att jag inte vågade ta i. Under sista DM2 var det väldigt uppenbart och fruktansvärt irriterande så under dagens pass satte jag först upp ett spö med 0,25mm nylon som chocklina, var fortfarande lite väl elastisk och sedan hittade jag vinnaren med 0,28mm nylon. Linan som sådan är inte märkvärdig alls utan det var min gamla bulkspole för karpfisket med en kilometer kvar eller så. Kan säkert komma ner i grovlek om det skulle behövas om jag hittar rätt kombination av teknik och töj hos chocklinan. Som huvudlina oavsett kör jag fireline 0,12mm som jag tycker är en rimlig kompromiss mellan styrka och tjocklek. En tanke jag har är att testa att gå ner till 0,10mm braid tillsammans med chocklina då jag valde just 0,12mm med tanke på att kunna fiska den utan att vara allt för obehaglig mot fingrarna vid utkastet.

För feederfiske som är lite mer finlir kanske ska nämnas kör jag fortfarande ofta mono runt 0,18-0,20mm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar