söndag 25 september 2011

DM3 Uppsala/Fyrisån

Så, sista tävlingen och bära eller brista kändes det som. Dagarna innan stod löjorna rätt men ändå var min förhoppning att kunna fiska TP efter skimmers och någon enstaka brax. Målsättningen innan tävlingen var 2-delad. 1) Fisk i nätet  2) Ej bottenplacering. Fisk i nätet var det som tur men botten undveks inte tyvärr men detta var helt mitt eget fel då jag valde att fortsätta harva på TP med förhoppning om att någon lite finare skimmer skulle komma in istället för att långsamt säkra vikt genom att fylla nätet med löjor.

Drog pegg12 och hamnade rakt framför husbåten, nu vart det inte feeder/bolo mot andra sidan så det spelade ingen roll ändå. Tacklade upp 3 och 3,5m löjspön, 4 och 6 meter mjuka långspön för mört i branten och två toppar till 13m TP med Cralusso Bubble 6 och 8g. Körde 3 mäsk totalt, 1kg Geers Cloud 9 för löjan som blandades väldigt blött, 2kg Geers Voorn som jag grundade med i branten ungefär 3-4 meter ut från kanten med förhoppning om att hitta någon bonusmört och till slut en blandning för Brax bestående av 2kg MVDE Secret, 1kg MVDE Gold Pro Bream + 3kg Terre de Rivière för TP-platsen. Mörtblandningen fick några enstaka döda maggots, för löjorna loosefeedade jag i starten en aning med pinkies men i övrigt bara mäsk och för TP åkte en laddning casters och klippt mask i.

Vid starten fiskade jag löja som efter 5 minuter fick en skaplig hastighet. Kände att jag hade häng på Roger som satt på peggen nerströms under första 25-30 minutrarna. Längre åt sidorna var svårt att se från min plats men med undantaget från Mattias som fick någon fisk på bolo såg jag inget annat än löjspö användas. Efter 25-30 minutrar gick jag ut som i stort sätt första person på TP och under första halvtimmen kom någon snorgärs, miniskimmer och abborre upp. Kände i detta läget att det i alla fall fanns någon fisk där så jag fortsatte harva då jag redan tappat vikt mot peggarna brevid som fortsatte att rycka löjor i samma hastighet. Kämpade på på TP i stort sätt hela tävlingen men med undantaget på en mindre brax på 5-6hg så lyste fisken med sin frånvaro. Nästan all in på TP mao och denna dagen belönades det inte. En enkel överslagsräkning de första 20 minutrarna utifrån mängden löja borde gett att jag skulle fortsatt harva med löjspöna men nu är man en erfarenhet rikare. Gissningsvis fick mitt TP-harvande utan resultat resten av peggarna att hålla sig till löjfisket då det var rätt uppenbart (i alla fall i efterhand) att det inte producerade något. Vägde in på ungefär 3kg med 10kg upp till största vikten med löja. Min vikt var gissningsvis 1kg varav en större fisk som producerades på TP och resten löja som tog i starten eller de gånger jag ruttnade och gick in för att ta 10-20 löjor innan jag gick ut och försökte på TP igen.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar