måndag 5 september 2011

Jakten på nya vatten: Svandammen Nynäshamn

Passerade som hastigast svandammen i centrala nynäshamn under sommaren och vattnet såg definitivt intressant ut. Parkliknande miljö lite liknande scaniasjön och cirkulation från östersjön som syresätter vattnet. Då kunde man inte se något besvärande sjögräs på ytan men då svanarna uppenbarligen kunde äta något bara genom att tippa framåt med huvudet ner i vattnet så var det uppenbarligen inte att för djupt. Ett samtal till den lokala fiskeklubben gav egentligen inte så mycket information om fisket som sådant men efter att ha snackat med kommunen var det fritt fram att göra ett försök. Enligt kommunen skulle det dock inte finnas någon fisk i dammen så fokus idag var givetvis att motbevisa det påståendet.

Vid ankomst grabbade jag ett feederspö och ett bombsänke och tog ett varv runt sjön för att kolla djupet och mängden sjögräs. Som mest hittade jag runt en meters djup och botten kunde beskrivas som fläckvis dybotten med massiva mängder sjögräs i mellan. Tyvärr aldrig så stora rena bottenområden så man skulle kunna fiska feeder eller waggler vettigt. Eftersom det verkade lika eländigt med sjögräs runt om valde jag att sätta upp grejerna på vad jag gissade den mer folktomma sidan längst bort från stationen. Platsen visade sig sen vara den lokala PRO-träffpunkten vilket gav en hel del spännande frågor och faktiskt en del tips.

För att testa lite olika platser så valde jag att fiska waggler på runt 25 meter på en fläck som jag tyckte var lite renare och denna platsen fick några bollar med en finmald bladning bestående av 50% mäsk och 50% leem. Mot järnvägsbanken loosefeedade jag lite majs och straxt utanför mitt keepnet så grundande upp en plats med någon löst kramad boll i pingisbollstorlek Wagglerfisket gav egentligen inte mer än uppmärksamhet från diverse sjöfåglar och dammen heter tyvärr inte svandammen utan anledning. Sjögräset skapar ett elände så fort flötet driftar det minsta från den rena platsen. Det som producerade bäst under den stunden jag var där var 3m kortspö straxt utanför keepnetkanten och tidvis var det bra drag på mörten där. Vid kanten är det av någon anledning djupare och sjögräsfritt vilket underlättar fisket. Konstigt nog var mört den enda arten som kom upp under dagen men gissningsvis håller vattnet både sarv, sutare och ruda.

Slutsatsen för dagen var väl att i tävlings sammanhang så funkar inte svandammen alls, det är helt enkelt för mycket sjögräs. Möjligtvis ger provfiske tidigt på våren en annan slutsats. För ungdomsaktiviteter med 3-5m toppknutet funkar stället finfint och både närheten till bra och gratis parkering på helger och den parklika miljön gör åtkomsten enkel.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar