tisdag 6 september 2011

Feederträning i södertälje

Mitt feederfiske har inte riktigt varit stabilt så under dagen tillbringade jag några timmar för att försöka ordna upp det hela en aning. Hade lite olika tackel att prova och även testa lite olika krokar då jag inte riktigt hittat någon jag varit helt nöjd med för feederfisket. Tog bilen ner mot södertälje och letade upp en plats söder om järnvägsbron med bra parkering direkt vid peggen. Platsen låg granne med SM-sträckan i traditionellt mete från -95 (på något år när) och denna sträckan såg lockande ut för lite TP-fiske med plattflöte eller bolo-fiske men eftersom dagen skulle fokusera på feedern så valde jag ett grundare ställe.

Gamma från Geers var lättblandad som vanligt och jag var snart igång med två spön upptacklade. På ett körde jag en rigg enligt mr Zammataro som kan synas en bit ner på sidan här även om jag skalade ner min en smula. På andra spöet körde jag en mer normal Paternoster rigg enligt denna. Upptäckte snabbt att det var relativt mycket skit på botten och jag satte 3-4 feedrar under första timmen vilket gav möjlighet att finjusterar lite då jag fick knyta om riggarna regelbundet. Slående var dock att jag inte fick indikationer på annat än paternosterriggen. Skiten gjorde att jag fick ta fisken rätt hårt för att få upp feedern från botten så någon brax släppte av denna behandling men när fisken väl kommit upp mot ytan så var det inga problem att få in fisken över allt elände i vattnet. Kromässigt tror jag att jag har hittat en ny favorit i Drennan's Carbon Feeder som jag tyckte behöll skärpan riktigt bra trots mycket skit på botten och en hel del brax som jag fick ta in hårt för att gå fri sjögräset. Rekomenderas starkt!

Nu blir det paus under onsdagen men på torsdag blir det fiske igen och förhoppningsvis ett pass med både TP och wagglerfokus. Fredagen blir beteshämtning inför DM på lördag!


Piren söderut

Banken norrut mot järnvägsbron. Branten är brant men inte helt omöjlig med teleskopiska ben på boxen

Körde Geers svarta Gamma idag, underbar blandning!

Nya sidobordet "in action", fruktansvärt nöjd med det än så länge


Prestons värdelösa (kanske att överdriva men i alla fall överdesignade) feederarm, hopplös att justera under användning

En av de riggarna jag provade på ett infall som jag inte fick att funka alls för mig, återföll till en mer normal paternoster rigg


Trevlig start

och det forsatte bra


Något mindre mot slutet tyvärr


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar