fredag 2 september 2011

Tappströmmen Ekerö

Fick några timmar över under dagen som precis räckte till ett snabbpass med rullspöna. Destinationen var Tappströmmen på Ekerö och eftersom stockholmstrafiken som vanligt är helt hopplös fick jag nöja mig med en enkel upptackling och ungefär 2 timmars fiske. En promenad längs sträckan gav att det fanns 3-4 spridda peggar som funkade för waggler/feederfiske. Förutom dessa peggar finns runt 60-70meter gästhamnsbrygga och jag peggade upp mitt på den efter lite letande att ha fritt utrymme bakåt att kasta. Tyvärr behövs pilträden beskäras för mer än 3-4 personer ska kunna köra rullspöfiske då det var lite väl mycket grenar och löv i nacken.

I Tappstömmen fiskar man i en ungefär 45 meter bred kanal med mjuk botten och från bryggan är det runt 35 meter till vasskanten mot andra sidan. Valde att fiska på 28-30 meter på runt 3 meters djup. Satte upp två wagglerspön som var förberedda med en sliderrigg med 2,5 till 3,5g på linan och resten i wagglern som var nerstrippad på mässingsbrickor. För att spara in lite på mitt mäsk från Mondial-F så körde jag under dagen 3kg MVDE Gold Pro Bream som jag lite över från förra säsongen uppblandat med 200g Mondial-F Brasem Blanc. Maten i mäsket var runt 1dl döda maggots, 1dl klippt mask, en burk majs och en några nypor pinkies. Lite sjöfåglar simmade omkring oroväckande nära peggen först men efter att ett äldre par hade loosefeedat några kilo bröd så simmade de rapandes över till andra sidan och höll sig där under hela tiden. Kanske ett recept att prova för scaniasjön?

Rätt omgående efter grundmäskningen märktes det att det fanns skimmers på platsen men tyvärr blev aldrig storleken eller hastighet något som byggde en större vikt. En envis ytström kombinerat med en bidragande vind gjorde linbågen svår att få under kontroll och av någon anledning idag lyckades jag mindre bra med att sänka linan. Roligt vatten dock och förmodligen väl värt ett besök på vårkanten innan båtsäsongen drar igång ordentligt.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar